Roti Tortilla Mudah dan Sedap

Kawan saya dari Pakistan ada ajar cara buat capati yang menggunakan tepung Atta tapi dekat Madrid ni kalau nak cari tepung Atta kena pergi kedai Pakistan atau Bangladesh. Di kawasan kediaman kami memang ada dua atau tiga kedai Pakistan atau Bangladesh. 

Tapi...tepung Atta ini mahal. 1 kilo dalam 1.50 euro. Lagipun suami saya dia tak suka sangat rasa roti capati sebab macam terlalu sihat! Hahah..iyolahhhh..Jadi saya cari alternatif lain untuk buat roti. 

Ye, lelaki Morocco atau Maghribi ni kalau boleh dia nak isteri dia buat roti semua kat rumah je. Dalam bahasa Sepanyol 'Casera' gitu yang bermaksud 'Home-made' dalam bahasa Inggeris. Ini tip untuk menambat hati suami orang Morocco / Maghribi ye bagi wanita yang ada niat nak kahwin dengan mereka. :)

Sebagai alternatif, saya guna tepung putih biasa yang berharga 45 sen euro untuk 1 kilo. Lebih ekonomi untuk kewangan keluarga. 


Saya terjumpa satu resepi yang sangat mudah yang dijamin akan menjadi (Insha Allah) roti Tortilla yang mudah untuk dibuat dan sedap hasilnya.  

Bahan-bahan untuk 4 keping roti Tortilla (flat bread) saiz sederhana:


  • 1 cawan tepung putih/ tepung biasa (guna pengukur cawan standard)
  • 1 sudu teh yis kering (Mauripan)
  • 1 sudu teh gula
  • 2 cubit garam
  • 1/2 cawan susu suam
  • 1/2 sudu teh minyak zaitun EVOO (opsional) Kalau tak letak pun takpe


Campur semua bahan, uli dalam 5 minit. Kalau adunan kering, tambahkan sikit air. Adunan harus sedikit lembut bila ditekan dengan jari. Kemudian tutup adunan dengan kain bersih dan biarkan mengembang dalam 30 minit seperti dalam gambar di bawah.


Lepas tu boleh bahagikan adunan roti kepada empat bahagian (kalau ikut resepi di atas). Gambar di bawah ni saya tambahkan bahan-bahan supaya dapat 6 keping roti. Suami makan empat keping dan saya makan dua keping untuk sarapan pagi. Banyak tak kami makan? Muka saya pun dah kembang macam roti sekarang! Oopps..


Kemudian gelek la adunan roti tu seperti rupa Tortilla atau capati. Panaskan kuali. Pastikan betul-betul panas sebab kalau tak panas nanti roti tak masak dengan sempurna. Jadi macam bantat. Kalau boleh kita nak dia menggelembung masa kita masak roti tu seperti dalam gambar di bawah.


Kuali rata ni saya beli di IKEA dalam 8 euro kalau tak silap. Ingat nak beli 'Tawa / Tava' dari kedai Pakistan yang diorang guna untuk masak capati tapi harga 'Tawa' tu lebih dari 20 euro. Kensel niat jadi beli je yang kat IKEA ni. Serve the same purpose. :)

Roti Tortilla mudah dan sedap ni saya suka makan dengan serunding udang yang saya buat sendiri untuk Hari Raya AidilAdha baru-baru ni. Sedap sangat!!! Suami biasa la..makan dengan minyak zaitun EVOO, madu dan campuran herba Za'atar dia. 

Inilah kami..dua budaya berbeza maka makanan pun ikut selera masing-masing. 

0 Comments