Gazpacho Sup Dingin Sepanyol

Kelmarin suami beli dua botol Gazpacho sup dingin Sepanyol. Tapi bukan sup Gazpacho yang saya bayangkan seperti tahun-tahun sebelumnya. Gazpacho yang saya lihat depan mata ini sangat lah bukan gazpacho tradisional. Hmmm...apa rasanya ye?

Saya panggil gazpacho baru ini gazpacho alaf baru. Ia langsung tidak ada TOMATO iaitu salah satu bahan penting dalam gazpacho.

Omaigadd!!


Gazpacho ni sup dingin yang dibuat daripada bermacam jenis sayuran yang kebiasaannya dimakan atau diminum ketika musim panas. Dimakan, jika dihidangkan di dalam mangkuk dan diminum, jika di dalam cawan. Ikut selera masing-masing. Saya suka di dalam cawan saja, senang nak teguk. 

Saya tak pasti kalau di Malaysia ada tak sup yang dingin? Hmmm...Kalau di Korea saya pernah makan sup kacang soya dengan mi yang penuh dengan ketulan ais (Boleh baca di sini). Negaraku yang sentiasa panas takde pula ya macam soto dingin ke..mee bandung sejuk ke..heheh. Bukan budaya kita. 

Ramuan untuk gazpacho ini terlalu banyak! Gazpacho adalah sup yang sihat yang kaya dengan mineral, antioksidan, serat dan vitamin C, A dan E. Contohnya, tomato merah adalah tinggi karotenoid seperti lycopene dan beta-karoten, antioksidan yang dapat mencegah kanser prostat, tekanan darah tinggi dan masalah mata.

Bagus kan? 

Lagipun bila musim panas tahap melampau seperti di kawasan mediterranean ini, selera nak makan bagaikan disekat-sekat. Cuma teringin nak makan benda-benda sejuk je dan gazpacho antara makanan favorit disini sebab ia mudah untuk dibuat dan mengenyangkan.

Gazpacho yang Encik El Kabdani kita belikan ialah:

  • Gazpacho avocado (sebelah kanan gambar)
  • Gazpacho mangga (sebelah kiri gambar)

Masa mula-mula tengok botol dia nampak macam menarik! Lagipun mangga kan??? Mestilah sedap agaknya. Ada simbol Gluten free dan Vegan lagi, jadi rasa macam OK lah kot.....:)


Mari kita lihat bahan-bahan Gazpacho Avocado ni:

Agua - Air
Aguacate - Alpukat (Avocado)
Manzana - Epal
Pepino - Timun
Aceite de oliva virgen extra - Minyak zaitun EVOO
Vinagre de vino - Cuka wain (Segala jenis cuka, halal ye..:)
Zumo de limón - Jus lemon
Cilantro - Daun ketumbar
Sal - Garam
Pimiento - Lada benggala itali - tengok sini untuk contoh
Cebolla - Bawang besar (Holland)
Espinaca - Bayam
Ajo - Bawang putih
Jengibre - Halia

Banyak kan bahan-bahan dia?

Komen jujur saya


Saya bukan orang sepanyol tapi rasa sedih jugak sebab tak ada tomato. Tomato di Sepanyol yang digunakan untuk buat gazpacho memang kualiti dia tip-top, sedappppp sangat dan manis. Rasa gazpacho avocado ini jugak pelik! Hubby rasa sikit je terus kata, "U habiskanlah semua dua-dua botol ni"..Adoi..Takpelah, saya suka jus. Takde masalah.

Antara kedua-dua gazpacho alaf baru ini, gazpacho avocado ini rasa dia lebih hampir kepada gazpacho tradisional. Ok lah bagi saya. Cumanya.. saya masih peminat tegar gazpacho tradisional seperti gazpacho dari pasaraya Dia (gambar di bawah). ¡Olé!



Mari lihat Gazpacho Mangga pula.



Bahan-bahan Gazpacho Mangga ni adalah:

Zumo de naranja - Jus limau
Mango - Mangga
Agua - Air
Aceite de Oliva virgen extra - Minyak zaitun EVOO
Pepino - Timun
Vinagre de vino - Cuka wain
Sal - Garam
Pimiento - Lada benggala itali - tengok sini untuk contoh
Ajo - Bawang putih
Cardamomo - Buah pelaga

Komen jujur saya


Ok! Saya suka mangga. Rasa gazpacho ni manis sikit berbanding dengan gazpacho avocado. Sikit je tak banyak tapi kenapa mesti ada buah pelaga??!!! Adoi..saya memang tak gemor kalau makanan yang ada buah pelaga ni. Saya sorang je la selera pelik agaknya sebab bagi saya bau dia busuk..hehe. Selain itu, komplen yang tak ada tomato. Oh tidakk...

Tips untuk makan atau minum Gazpacho

  • Mesti dingin, wajib! - pastikan dalam peti ais dengan suhu antara 1 ke 6 darjah celcius. Kenapa? Sebab ni lah nama dia Gazpacho sup dingin Sepanyol. Kalau tak dingin, bukan gazpacho gitu. Suhu gazpacho juga akan turut mempengaruhi rasanya. Gazpacho yang tak dingin memang akan ditolak tepi ye. 
  • Buat sendiri - ya, mengikut pengalaman saya..gazpacho yang dibuat sendiri oleh macik-macik Sepanyol di rumah kemudian didinginkan ternyata lebih sedap berganda-ganda daripada yang dibeli di pasaraya. 
Macam mana nak buat sendiri? Tahun 2017 saya ada tulis post pasal resepi Gazpacho. Siapa yang berminat untuk buat sendiri di rumah; Resepi Gazpacho boleh baca kat sini. Saya memang penggemar gazpacho, suami kureng sikit. Ye..perut saya perut antarabangsa..lebih sikit dari suami. Hehehe...


Sekarang makin banyak produk gazpacho alaf baru yang lebih kreatif yang lari jauh dari resepi gazpacho konvensional. Ada yang dengan ceri, ada yang dengan strawberry, ada yang dengan tembikai dan macam-macam lagi. Cuba tengok video dari program kegemaran saya - Aquí la tierra kat bawah ni.


Saya akan cuba cari gazpachho yang lain pula kalau ada dipasaran. Insha Allah. 

Ok lah...¡Que aproveche! - Selamat menikmati Gazpacho!

0 comments:

Post a Comment