Dari tajuk Tandas Eropah Yang Kering dah boleh tahu apa cerita kali ni kan? Tapi sebenarnya saya cuma pernah pergi tiga negara saja di Eropah ni - UK, Sepanyol dan Perancis. Yang pasti tandas di UK dan Sepanyol kebanyakannya kering sentiasa.

Oh ye..ini tandas di RUMAH ye..bukan tandas awam.

Ini jauh berbeza dengan tandas di negara Asia. Kalau di Malaysia, Jepun dan Korea yang saya pernah pergi, tandas tak semestinya perlu kering-sekeringnya. Ini cerita pengalaman saya.



Tandas di Madrid


Masa mula-mula kahwin, saya buat kecah la dalam bilik air lepas ambil wuduk, tak mop lantai macam biasa yang saya buat kat tandas di rumah di Malaysia. Kemudian suami masuk bilik air dan mop lantai terus. Saya tanya kenapa? Dia kata tandas di Sepanyol ni mesti sentiasa kering. Kenapa? Dia kata memang dah budaya di sini macam tu.

Bila pergi rumah abang ipar, juga di Madrid ni saya lihat benda yang sama. Kering-sekeringnya. Tapi yang saya tak gemar mereka gunakan kasut dalam rumah. Jadi kasut itu jugak yang digunakan untuk masuk tandas dan bilik.

Walaupun tandas kering tapi apa pula halnya dengan kawasan untuk solat? Tak dinafikan mereka mop rumah hari-hari untuk bersihkan lantai. Cuma saya rasa was-was di situ. 

Jadi bila saya minta suami jangan guna kasut dalam rumah dia setuju kerana permintaan dia pula, suruh saya keringkan tandas setiap kali lepas guna. 'Give and take' gitu. Inilah apabila dua budaya berbeza bertembung. 

Suami kata masa dekat kampung saya, dia hairan sangat kenapa tandas kami berkecah dengan air. Hehehe...Mana saya tahu tandas di Madrid ni kering kan?

Tandas di UK


Di UK, saya pernah guna AirBnB di London, tinggal bersama kawan Malaysia di Coventry dan  tinggal sekejap bersama keluarga British (Iraq and Pakistan origin) di Oxford.

Paling saya tak boleh lupa pengalaman tinggal di AirBnB di London. Saya sewa rumah ini selama seminggu di Greater London, Sector C kalau tak silap memori saya.

Tuan rumah adalah wanita dalam 60-an (asal Pakistan) yang sudah bercerai. Masa saya masuk rumah dia tersangat banyak rules and regulation sampai saya fed-up sangat. Sudahnya saya keluar pukul 7 pagi dan balik 11 malam setiap hari bila dekat rumah makcik ni. Malas nak mengadap muka dia. 

Apa yang saya tak boleh lupa. Dia suruh saya lap setiap inci kawasan bilik air tu, jangan ada setitik air pun lepas saya gunakan tandas. Menyesal saya tak ikut kata hati saya masa baca review makcik ni kat AirBnB. Lepas tu dia minta saya jangan bagi dia bad review. 

Ramai bagi review kata makcik ni fussy. Dalam hati rasa macam teragak-agak nak booking tapi saya teruskan jugak sebab murah sewa rumah dia. Menyesal tak sudah. Lepas incident ni, sampai sekarang saya takde hati lagi nak guna AirBnB.

Tip: Bagi yang nak melawat London - Lebih baik duduk di Central London walaupun bayar mahal sikit. Sebab kalau naik Tube (Metro) jauh-jauh, bawak beg besar lagi penat sebab Tube jarang ada escalator/lif sebab Tube London ini dah tua sangat.

Kemudian tandas rumah kawan-kawan saya di Coventry pula,

ada karpet! 

Lagilah rasa bersalah sangat kalau air dari wuduk atau masa mandi ke jatuh ke karpet ke kan? Sebab bila basah nanti dia bau hapak pula. Lagi-lagi dengan udara UK yang lembap je. 

Tandas di Oxford pula adalah 

di ladang WWOOF 

jadi kalau basah pun takde masalah. Keluar masuk tandas nak bersihkan badan dan baju yang kotor kerja seharian di ladang semestinya akan basahkan lantai tandas juga. 

Itulah cerita saya sedikit sebanyak tentang tandas eropah yang kering. Kalau siapa-siapa ada pengalaman masuk tandas di tempat lain di Eropah bolehlah bagi komen dan cerita pengalaman masing-masing untuk perkongsian pembaca yang lain. Gracias!
Kawan saya dari Pakistan ada ajar cara buat capati yang menggunakan tepung Atta tapi dekat Madrid ni kalau nak cari tepung Atta kena pergi kedai Pakistan atau Bangladesh. Di kawasan kediaman kami memang ada dua atau tiga kedai Pakistan atau Bangladesh. 

Tapi...tepung Atta ini mahal. 1 kilo dalam 1.50 euro. Lagipun suami saya dia tak suka sangat rasa roti capati sebab macam terlalu sihat! Hahah..iyolahhhh..Jadi saya cari alternatif lain untuk buat roti. 

Ye, lelaki Morocco atau Maghribi ni kalau boleh dia nak isteri dia buat roti semua kat rumah je. Dalam bahasa Sepanyol 'Casera' gitu yang bermaksud 'Home-made' dalam bahasa Inggeris. Ini tip untuk menambat hati suami orang Morocco / Maghribi ye bagi wanita yang ada niat nak kahwin dengan mereka. :)

Sebagai alternatif, saya guna tepung putih biasa yang berharga 45 sen euro untuk 1 kilo. Lebih ekonomi untuk kewangan keluarga. 


Saya terjumpa satu resepi yang sangat mudah yang dijamin akan menjadi (Insha Allah) roti Tortilla yang mudah untuk dibuat dan sedap hasilnya.  

Bahan-bahan untuk 4 keping roti Tortilla (flat bread) saiz sederhana:


  • 1 cawan tepung putih/ tepung biasa (guna pengukur cawan standard)
  • 1 sudu teh yis kering (Mauripan)
  • 1 sudu teh gula
  • 2 cubit garam
  • 1/2 cawan susu suam
  • 1/2 sudu teh minyak zaitun EVOO (opsional) Kalau tak letak pun takpe


Campur semua bahan, uli dalam 5 minit. Kalau adunan kering, tambahkan sikit air. Adunan harus sedikit lembut bila ditekan dengan jari. Kemudian tutup adunan dengan kain bersih dan biarkan mengembang dalam 30 minit seperti dalam gambar di bawah.


Lepas tu boleh bahagikan adunan roti kepada empat bahagian (kalau ikut resepi di atas). Gambar di bawah ni saya tambahkan bahan-bahan supaya dapat 6 keping roti. Suami makan empat keping dan saya makan dua keping untuk sarapan pagi. Banyak tak kami makan? Muka saya pun dah kembang macam roti sekarang! Oopps..


Kemudian gelek la adunan roti tu seperti rupa Tortilla atau capati. Panaskan kuali. Pastikan betul-betul panas sebab kalau tak panas nanti roti tak masak dengan sempurna. Jadi macam bantat. Kalau boleh kita nak dia menggelembung masa kita masak roti tu seperti dalam gambar di bawah.


Kuali rata ni saya beli di IKEA dalam 8 euro kalau tak silap. Ingat nak beli 'Tawa / Tava' dari kedai Pakistan yang diorang guna untuk masak capati tapi harga 'Tawa' tu lebih dari 20 euro. Kensel niat jadi beli je yang kat IKEA ni. Serve the same purpose. :)

Roti Tortilla mudah dan sedap ni saya suka makan dengan serunding udang yang saya buat sendiri untuk Hari Raya AidilAdha baru-baru ni. Sedap sangat!!! Suami biasa la..makan dengan minyak zaitun EVOO, madu dan campuran herba Za'atar dia. 

Inilah kami..dua budaya berbeza maka makanan pun ikut selera masing-masing. 

Masa mula-mula kahwin dulu selalu tak tahu nak buat apa dengan roti Baguette yang dah keras. Biasa buang je sebab saya tak biasa makan roti keras. Ye lah..dah biasa makan roti Garde*** yang lembut mana lah tau nk makan roti keras macam ni. Suami cadangkan buat roti baguette goreng sebab arwah mak mertua tak pernah buang roti kata dia. 


Perkataan baguette ni pinjam dari perkataan Perancis. Kalau pergi ke kedai kopi di Madrid banyak saya lihat pilihan roti dia tapi tak sama macam kat Perancis yang terkenal dengan syurga Boulangerie (kedai roti). Lebih banyak! 

Walaupun begitu, menurut laman web Sabormadrid.es di Sepanyol ada lebih kurang 300 jenis roti! Banyak tu..tapi yang paling banyak dimakan hari-hari adalah roti yang rupa dia macam Baguette tapi saiz dia gemuk sikit dan pendek sikit dari roti Baguette.


Sumber: Wikipedia

Roti yang biasa ada kat kedai-kedai kecik ('Alimentacion') sekitar kawasan kediaman biasanya kami panggil 'Barra' tapi sebenarnya nama lain ialah 'Pistola' kerana roti ini membunuh kelaparan sebab itu dipanggil 'pistola' yang bermaksud pistol. Sumber: sabormadrid.es.

Di Sepanyol takde 7-11 atau yang sewaktu dengannya. 'Alimentacion' ini adalah 7-11 kami tapi tak buka 24 jam. Mungkin dari jam 9.30 pagi hingga 10 malam saja. 

'Barra' - maksudnya 'bar' dalam bahasa Inggeris kerana macam 'a bar of chocolate' jadi roti panjang 'pistola' ini semua orang panggil 'barra' saja sebab semua di sini sudah faham roti apa yang dimaksudkan bila kita nak beli kerana memang ada satu jenis roti saja di 'Alimentacion'.

Bila saya masuk ke 'Alimentacion', saya kata:

'Dame una barra por favor.' - Berikan saya satu roti 'Barra' 

Kalau di 'Alimentacion' kualiti 'Barra' ini biasanya biasa-biasa je. Kalau beli di 'Panaderia' (Kedai roti) mungkin boleh dapat yang lebih baik. Ambil yang tulis 'Artesana' maksudnya macam 'Artisan'. Buatan tangan gitu walaupun saya tak berapa nak percaya..hehe. 

Alamak..jauh pulak membebel pasal roti Baguette goreng sampai jadi kelas bahasa pulak..hahaha.

Oklah..


Ini dia pan 'Barra' atau roti yang seperti Baguette yang sudah keras. Roti ini sudah dua hari. Bila tanya suami, dia nak roti goreng untuk sarapan supaya tak buang roti. Sayang. Satu roti 45-60 sen euro. 

Belah dua roti. Untuk bahan-bahan salut kat roti:

  • 2 biji telur
  • 1/2 sudu teh lada hitam kisar
  • 2 cubit garam
  • 1/2 sudu teh serbuk bawang putih 
  • 1/2 sudu teh daun parsley kering

Kocok sume bahan sampai tercampur rata. Kemudian salut roti dengan campuran telur dekat bahagian roti yang warna putih saja.




Panaskan minyak dan goreng hingga kekuningan coklat. Minyak mesti betul-betul panas kalau tidak nanti roti menyerap minyak. Kolestrollll..oh tidak! :)


Roti siap digoreng dan boleh dimakan dengan kopi susu atau kami panggil 'Cafe con Leche'. Sedap makan panas-panas. Bila sejuk dia akan mengeras semula. 

Buen provecho!
Malam semalam ada sedikit perselisihan bersama suami. Saya bagitahu dia yang hari raya Aidiladha di Madrid adalah esok, hari ahad. Dia kata tak..hari Isnin. Saya pun rasa pelik lah. Kenapa pulak Isnin? Bukankah kita hari ini (Sabtu) puasa Arafah? Baru sekejap tadi kita iftar (buka puasa). 

Maksudnya besok (Ahad) adalah 10 Zulhijjah. Mestilah hari raya Aidiladha kan? Rupanya....saya tak tahu yang hari raya Aidiladha di Morocco / Maghribi jatuh pada hari Isnin. Konpius la kejap makcik kan? Hehehehe :) 


Encik El Kabdani lagi lah konpius sebab dia bagitahu kawan2 dia yang solat raya hari Isnin. Sudahnya dia terpaksa la solat dekat masjid kecil berdekatan rumah je. Kalau tak dapat la solat di Masjid M30 atau Islamic Center di Barrio de la Concepción

Saya pulak memang dah bagitahu akan solat hari raya Aidiladha di KBRI (Kedutaan Besar Republik Indonesia - gambar di bawah) bersama teman-teman Indonesia. Kami raya berasingan kali ni. Membujang trang tang tang. Kenapa Encik El Kabdani tak ikut? Dia pemalu tahap dewa wa wa wa wa. :)


Dari rumah pukul 8 pagi. Saya tunggu kawan-kawan dari Villaverde Alto sama-sama naik Renfe Cercanias hingga ke Nuevos Ministerios (macam KTM). Kemudian kami tukar naik Metro Line 6 (circular) ke Avenida de America. Dari situ naik bas hingga ke KBRI. 


Kami fikir kami sampai lambat sebab solat hari raya Aidiladha biasanya cepat. Kalau di Masjid M30 jam 8.30 pagi sudah solat. Alhamdulillah, solat di KBRI mula jam 9 pagi. Masa kami sampai jemaah baru saja hendak bangun memulakan solat. 

Pagi ini ketika dengar khutbah, pak imam ada sebut pasal peristiwa tembakan di Oslo, Norway. Hampir serupa dengan peristiwa di New Zealand. Bagaimanapun usaha penembak tu berjaya dipatahkan. Masha Allah. Semoga Allah melindungi kita semua dari tindakan kejam pengganas seperti ini. Amin. 


Lepas solat ada sesi bermaafan seperti gambar di atas. Semua berbaris dan saling minta maaf. Saya hairan adakah wanita bermaafan sesama lelaki jugak? Rupanya kita cuma tunduk hormat saja sambil buat macam nak salam tapi tak bersentuhan. 

Ucapan salam yang biasa - Minal Aidil Wal Faizin. Maaf zahir batin yah?



Kemudian sesi makan ringan dahulu dengan kuih-muih (gambar di atas - sebelah bawah-kanan). Selepas itu makan tongseng, nasi bersama limpa dan tahu goreng sambal, ayam masak lemak kuning dan sedikit keropok. 


Apa itu tongseng?

Tongseng adalah sejenis gulai dibuat dengan menggunakan daging yang masih melekat pada tulang, terutama tulang rusuk dan tulang belakang. Tongseng pada umumnya menggunakan daging kambing. Di samping itu dimasukkan sayuran seperti kobis, bawang putih dan tomato. Tongseng dianggap sebagai makanan khas daerah Solo, Magelang dan sekitarnya. - Sumber: Wikipedia

Untuk pencuci mulut atau di sini dalam bahasa Sepanyol dipanggil 'postre' adalah rojak yang kawan saya panggil 'asinan' kalau di Indonesia. Sedap..sedikit pedas.

Inilah teman-teman Indonesia saya. Dari Kiri - Watt, Ibu Kuja (orang Sunda), Suty (orang Jawa), Ibu Kus (Orang Acheh). Indonesia sangat besar dan saya dapat belajar banyak bahasa dari mereka semua. Masha Allah. 

Jamuan tamat lebih kurang jam 11.30 pagi dan kami masing-masing pulang. Mengantukkkk!! Kami ambil kenderaan awam yang sama. Tukar di Avenida de America Metro seperti gambar di bawah. 


Selamat Hari Raya AidilAdha 1440H dari Madrid.
Maaf Zahir dan Batin.
Kelmarin suami beli dua botol Gazpacho sup dingin Sepanyol. Tapi bukan sup Gazpacho yang saya bayangkan seperti tahun-tahun sebelumnya. Gazpacho yang saya lihat depan mata ini sangat lah bukan gazpacho tradisional. Hmmm...apa rasanya ye?

Saya panggil gazpacho baru ini gazpacho alaf baru. Ia langsung tidak ada TOMATO iaitu salah satu bahan penting dalam gazpacho.

Omaigadd!!


Gazpacho ni sup dingin yang dibuat daripada bermacam jenis sayuran yang kebiasaannya dimakan atau diminum ketika musim panas. Dimakan, jika dihidangkan di dalam mangkuk dan diminum, jika di dalam cawan. Ikut selera masing-masing. Saya suka di dalam cawan saja, senang nak teguk. 

Saya tak pasti kalau di Malaysia ada tak sup yang dingin? Hmmm...Kalau di Korea saya pernah makan sup kacang soya dengan mi yang penuh dengan ketulan ais (Boleh baca di sini). Negaraku yang sentiasa panas takde pula ya macam soto dingin ke..mee bandung sejuk ke..heheh. Bukan budaya kita. 

Ramuan untuk gazpacho ini terlalu banyak! Gazpacho adalah sup yang sihat yang kaya dengan mineral, antioksidan, serat dan vitamin C, A dan E. Contohnya, tomato merah adalah tinggi karotenoid seperti lycopene dan beta-karoten, antioksidan yang dapat mencegah kanser prostat, tekanan darah tinggi dan masalah mata.

Bagus kan? 

Lagipun bila musim panas tahap melampau seperti di kawasan mediterranean ini, selera nak makan bagaikan disekat-sekat. Cuma teringin nak makan benda-benda sejuk je dan gazpacho antara makanan favorit disini sebab ia mudah untuk dibuat dan mengenyangkan.

Gazpacho yang Encik El Kabdani kita belikan ialah:

  • Gazpacho avocado (sebelah kanan gambar)
  • Gazpacho mangga (sebelah kiri gambar)

Masa mula-mula tengok botol dia nampak macam menarik! Lagipun mangga kan??? Mestilah sedap agaknya. Ada simbol Gluten free dan Vegan lagi, jadi rasa macam OK lah kot.....:)


Mari kita lihat bahan-bahan Gazpacho Avocado ni:

Agua - Air
Aguacate - Alpukat (Avocado)
Manzana - Epal
Pepino - Timun
Aceite de oliva virgen extra - Minyak zaitun EVOO
Vinagre de vino - Cuka wain (Segala jenis cuka, halal ye..:)
Zumo de limón - Jus lemon
Cilantro - Daun ketumbar
Sal - Garam
Pimiento - Lada benggala itali - tengok sini untuk contoh
Cebolla - Bawang besar (Holland)
Espinaca - Bayam
Ajo - Bawang putih
Jengibre - Halia

Banyak kan bahan-bahan dia?

Komen jujur saya


Saya bukan orang sepanyol tapi rasa sedih jugak sebab tak ada tomato. Tomato di Sepanyol yang digunakan untuk buat gazpacho memang kualiti dia tip-top, sedappppp sangat dan manis. Rasa gazpacho avocado ini jugak pelik! Hubby rasa sikit je terus kata, "U habiskanlah semua dua-dua botol ni"..Adoi..Takpelah, saya suka jus. Takde masalah.

Antara kedua-dua gazpacho alaf baru ini, gazpacho avocado ini rasa dia lebih hampir kepada gazpacho tradisional. Ok lah bagi saya. Cumanya.. saya masih peminat tegar gazpacho tradisional seperti gazpacho dari pasaraya Dia (gambar di bawah). ¡Olé!



Mari lihat Gazpacho Mangga pula.



Bahan-bahan Gazpacho Mangga ni adalah:

Zumo de naranja - Jus limau
Mango - Mangga
Agua - Air
Aceite de Oliva virgen extra - Minyak zaitun EVOO
Pepino - Timun
Vinagre de vino - Cuka wain
Sal - Garam
Pimiento - Lada benggala itali - tengok sini untuk contoh
Ajo - Bawang putih
Cardamomo - Buah pelaga

Komen jujur saya


Ok! Saya suka mangga. Rasa gazpacho ni manis sikit berbanding dengan gazpacho avocado. Sikit je tak banyak tapi kenapa mesti ada buah pelaga??!!! Adoi..saya memang tak gemor kalau makanan yang ada buah pelaga ni. Saya sorang je la selera pelik agaknya sebab bagi saya bau dia busuk..hehe. Selain itu, komplen yang tak ada tomato. Oh tidakk...

Tips untuk makan atau minum Gazpacho

  • Mesti dingin, wajib! - pastikan dalam peti ais dengan suhu antara 1 ke 6 darjah celcius. Kenapa? Sebab ni lah nama dia Gazpacho sup dingin Sepanyol. Kalau tak dingin, bukan gazpacho gitu. Suhu gazpacho juga akan turut mempengaruhi rasanya. Gazpacho yang tak dingin memang akan ditolak tepi ye. 
  • Buat sendiri - ya, mengikut pengalaman saya..gazpacho yang dibuat sendiri oleh macik-macik Sepanyol di rumah kemudian didinginkan ternyata lebih sedap berganda-ganda daripada yang dibeli di pasaraya. 
Macam mana nak buat sendiri? Tahun 2017 saya ada tulis post pasal resepi Gazpacho. Siapa yang berminat untuk buat sendiri di rumah; Resepi Gazpacho boleh baca kat sini. Saya memang penggemar gazpacho, suami kureng sikit. Ye..perut saya perut antarabangsa..lebih sikit dari suami. Hehehe...


Sekarang makin banyak produk gazpacho alaf baru yang lebih kreatif yang lari jauh dari resepi gazpacho konvensional. Ada yang dengan ceri, ada yang dengan strawberry, ada yang dengan tembikai dan macam-macam lagi. Cuba tengok video dari program kegemaran saya - Aquí la tierra kat bawah ni.


Saya akan cuba cari gazpachho yang lain pula kalau ada dipasaran. Insha Allah. 

Ok lah...¡Que aproveche! - Selamat menikmati Gazpacho!
Kelmarin suami beli buah tin segar yang berwarna hijau. Subhanallah manisnya macam madu! Saya mampu makan sebiji je sebab bila terlalu manis rasa berdesing pulak telinga..entah kenapa. Terus rasa nak menulis tentang khasiat buah tin dan daunnya. :) Buah tin adalah buah musim panas di Sepanyol.


Saya pertama kali makan buah tin segar di Seoul, Korea Selatan. Masa tu cuma ada buah tin yang kulitnya seakan-akan ungu kehitaman. Tak pernah lagi saya makan buah tin yang berwarna hijau semanis madu..Tabarakallah. 

Seingat saya masa kecik-kecik dulu ada makan buah tin segar sebab jiran ada tanam pokok tin yang sangat besar di halaman rumahnya tapi walaupun saya masih kecil tapi saya ingat sangat yang rasanya langsung tidak sama seperti buah tin yang di dalam gambar di atas. Mungkin juga faktor tanah, cuaca dan kelembapan udara.

                                             Image by PublicDomainPictures from Pixabay 

Buah tin dalam bahasa Sepanyol ialah 'Higos' atau 'Brevas'.


Buah tin ada dua jenis boleh dilihat dari kulitnya sama ada:
  1. hijau muda
  2. ungu kehitaman 

Cuba tengok video dalam bahasa Sepanyol ni.



Yang hijau adalah 'Higos' manakala yang ungu kehitaman adalah 'Brevas'. Ingat ya, bahasa Sepanyol walaupun ditulis 'Higos' tapi huruf H tidak disebut. Jadi perkataan 'Higos' disebut sebagai 'Igos'. Huruf H = senyap.

Kembali kepada cerita buah tin ye..Hehee..Buah tin ungu kehitaman 'Brevas' akan berada di pasaran dahulu dalam bulan Jun kemudian kalau di Madrid (tak pasti di kawasan lain di Sepanyol), buah tin hijau 'Higos' akan keluar dalam bulan Julai ke Ogos ketika musim panas.

'Brevas' saiznya besar dan bagi saya tak semanis 'Higos' manakala 'Higos' pula saiznya sedikit kecil dari 'Brevas'. Pakcik dalam video kata masa dulu mereka selalu sapu sedikit minyak zaitun ke punggung 'Brevas' (bahagian yang besar) kerana 'Brevas' akan makin besar dan lebih dihargai.

Saya lihat kalau makin panas cuaca di kawasan itu, makin manis buahnya. Wallahualam, ini pendapat saya je mengikut pengalaman, sebab tomato di Madrid ni bila masuk musim panas juga manis macam tomato ceri tapi saiznya besar-besar.

Sebab kalau di Malaysia saya tak suka sangat tomato sebab kita biasa rasa yang masam bukan? Jadi tomato bukan buah yang manis biasanya kalau di negara kita. Tomato buah? Bukan sayur ke? Tomato boleh jadi buah atau sayur..:) Baca di sini.

Di rumah saya memang sentiasa ada buah tin yang kering dan juga yang direndam di dalam minyak zaitun EVOO (Extra Virgin Olive Oil). Suami kata bila rendam dalam EVOO boleh jadi ubat.

Antara petani Malaysia yang mengusahakan penanaman buah tin adalah Encik Mohamad Hafidz Arifin seperti dalam video di bawah.

Antara khasiat buah tin:

Makanan sunnah

Demi buah Tiin dan Zaitun (At-Tiin 95:1)


Buah tin ada disebut dalam Al-Qur'an dan adalah salah satu makanan sunnah dalam Islam. Allah SWT menyebutkan beberapa jenis buah dan tumbuh-tumbuhan di dalam al-Qur’an, buah tin hanya disebut sekali saja pada surah at-Tin.

Makanan diet

Satu buah tin segar yang besar ~ 47 kalori. Bagus untuk diet sebagai snek. Buah tin segar atau kering kedua-duanya adalah baik untuk diet.

Pencernaan

Meredakan sembelit dan rasa lebih kenyang. 1 ounce buah tin kering ~ 3 gram serat. Jadi sangat bagus untuk pencernaan kerana seratnya yang banyak.

Kolestros dan diabetis

Ia juga boleh membantu menurunkan kolesterol dan mengawal paras gula darah.

Osteoprosis

Figs adalah sumber kalsium yang baik, yang boleh menjauhkan dari osteoporosis serta isu kesihatan yang lain.

Antioksidan

Buah tin mempunyai antioksidan berkualiti tinggi. Antioksidan mengurangkan radikal bebas yang merosakkan sel dalam tubuh.

Mineral dan Vitamin

  • vitamin A
  • vitamin C
  • vitamin K
  • vitamin B
  • potasium
  • magnesium
  • zink
  • tembaga
  • mangan
  • zat besi
Hari ini bangun pagi, Masha Allah panas..panas..panas..Musim panas di Madrid kali ini lebih panas dari tahun 2018. Pukul 11 malam masih 33 darjah celcius. Omaigaddd...Jadi bangkit pagi terus rasa nak tulis tajuk panas juga - Kuota Harian Mulut Wanita.

Tajuk sensasi lagi...:D Biasa la..kalau tak mengomel tak wanita gitu kan? Tapi tak semua wanita begitu cuma secara umum, kadar peratusnya lebih banyak. 

Antara banyak-banyak channel di Youtube, saya suka dengar tausiyah di Digital Mimbar - dalam bahasa Inggeris. Saya suka juga dengar tausiyah dari asatizah di channel IKIM (Institut Kefahaman Islam Malaysia) tapi semalam saya terlintas nak dengar tausiyah tentang wanita dan terrrr...sangkut dengan intipati ucapan dari salah satu video tausiyah beliau iaitu Brother Navaid Aziz.

Sedikit info tentang beliau - berasal dari Calgary, Canada dan seorang kaunselor perkahwinan. Ahah! Teruja terus nak dengar pengalaman beliau mendengar segala aduan, rungutan dan yang sewaktu dengannya tentang asam garam kehidupan berumahtangga. Ada kredibiliti sekurang2nya apa yang dibentangkan berdasarkan pengalaman dan latarbelakang pekerjaan beliau.

Ini videonya..




Brother Navaid bagi satu tip yang sangat sangat sangat berguna (walaupun saya rasa dari awal hingga akhir video ini semunya pun sangat-sangat penting untuk semua wanita hadam dengan pemikiran yang terbuka!) - bagaimana untuk memperbaiki hubungan pasangan dalam rumahtangga. 

Dalam post yang sudah, saya ada tulis, dalam perkahwinan ni ada masa suka, duka, pahit, bosan dan macam-macam. Bukan cantik sentiasa  seperti dalam cerita dongeng Walt Disney. :) 

Dari minit 21:36 - 

Isi - Pentingnya untuk wanita memenuhi kuota harian percakapannya.


"In reality, sisterhood is more important than brotherhood. Brothers, they can learn to live amongst themselves as a community and not communicate amongst themselves. 

But women and this is psychologically proven, they need to socialize through their words. In fact if they don't socialize through their words they actually feel incomplete. 

A study was done that an average man speaks 12,000 words per day and usually speaks.. you know.. 11,999 (words) before he comes home. So when he comes home he says Salaam alaikum and he's done for the day (and) did not speak. 

Well as a woman on the other hand she speaks 23,000 words per day so when the husband comes home she wants to converse with him and she's like aren't you going to ask how my day was? 

While the husband only said one word, she needs to build up her breath and then start speaking like for hours and hours and the husband's like.... please just leave me alone. :)

And now the reasoning behind that is; this is how Allah SWT created the two different creatures the man and the woman. (Subhanallah)

The woman needs to speak her mind and she will feel incomplete if she doesn't.

And this is a lesson for the men..

That if you want to make your women feel complete and feel.... you know... WHOLE; let them speak their minds 

AND actually pay attention to them

AND you'll see it's like simple things that you can do that will actually improve your marriage."

TERJEMAHAN


"Pada hakikatnya, ukhuwah wanita adalah lebih penting daripada ukhuwah lelaki. Bagi lelaki, mereka boleh belajar untuk hidup di kalangan mereka sebagai komuniti dan tidak berkomunikasi di kalangan mereka.

Tetapi bagi wanita dan ini terbukti secara psikologi, mereka perlu bersosial melalui kata-kata mereka. Malah jika mereka tidak bersosial melalui kata-kata mereka, mereka sebenarnya merasa tidak lengkap.

Satu kajian dilakukan bahawa seorang lelaki secara purata bercakap 12,000 perkataan setiap hari dan biasanya bercakap (di luar rumah).. 11,999 (perkataan) sebelum dia pulang ke rumah. 

Maka ketika dia pulang ke rumah dia berkata Salaam alaikum dan kuota percakapan dia sudah selesai untuk hari itu (dan) tidak lagi akan berbicara.

Seorang wanita di sisi lain pula, dia bercakap 23,000 perkataan setiap hari jadi ketika suami pulang ke rumah dia ingin bercakap dengan suaminya dan bertanya "Awak tak mahu tanya ke macam mana  keadaan saya hari ni?"
Kemudian suaminya hanya berkata satu perkataan, si isteri pula mula menarik nafasnya dan mula bercakap berjam-jam dan suaminya bagi reaksi.... "Sudahlah..jangan kacau saya...(dengan bebelan awak tu)" :)

Dan inilah sebabnya; bagaimana Allah SWT menciptakan dua makhluk yang berbeza lelaki dan wanita itu. (Subhanallah)

Wanita itu perlu bercakap fikirannya dan dia akan merasa tidak lengkap jika dia tidak (bercakap).

Dan ini adalah pengajaran (tip) untuk lelaki ..

Bahawa jika anda ingin membuat wanita anda merasa lengkap biarlah mereka meluahkan perasaan dan fikiran mereka.

DAN beri perhatian kepada kata-kata mereka (isteri)

DAN anda akan melihat ia adalah perkara yang mudah, yang boleh anda lakukan dan sebenarnya akan meningkatkan hubungan baik  dalam perkahwinan anda. "

TAPI..ada tapinya..

tip ini bukan mudah untuk dihadam dan dipraktikkan kalau EGO masing-masing menebal dalam diri. Ya..wanita juga ada ego..bukan lelaki saja.

Pengalaman saya

Adalah penting untuk cuba faham situasi:

Macam silat atau taekwondo, bila kita sparring..(masa tengah lawan). Kita (isteri) pihak A dan suami, pihak B. 

Bila A bagi buah begini, B balas begitu..
jika B bagi bunga begitu, A balas begini pula.

Fleksibel. Kena pandai baca keadaan. 

Bila suami pulang rumah nampak bad mood je, jangan pula isteri membebel. Isteri kena baca situasi tu. 

Bila suami pula nampak si isteri bad mood..jangan buat bodoh je..Suami juga kena pandai baca situasi.

Masing-masing kena buang ego, buang perasaan "malas aku nak layan ko"..buang pemikiran negatif, dan put yourself in someone else's shoes - Cuba fahami dan kongsi perasaan masing-masing sebaik dan sebolehnya.

Kadang-kadang pasangan berlainan budaya ini ada baiknya...juga ada buruknya. 
Ini resam kehidupan, turun naik seperti roda. Ada masa di atas, ada masa di bawah.

Sebagai Muslim, betapa cantiknya bila setiap kita sabar dengan segala ujian yang Allah berikan di dunia yang fana ini. Lihatlah ganjaran Allah untuk orang yang bersabar dalam ujian seperti ayat di bawah.



Katakanlah (wahai Muhammad, akan firmanKu ini, kepada orang-orang yang berakal sempurna itu): "Wahai hamba-hambaKu yang beriman! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu. (Ingatlah) orang-orang yang berbuat baik di dunia ini akan beroleh kebaikan (yang sebenar di akhirat). dan (ingatlah) bumi Allah ini luas (untuk berhijrah sekiranya kamu ditindas). Sesungguhnya orang-orang yang bersabarlah sahaja yang akan disempurnakan pahala mereka dengan tidak terkira". (Az-Zumar: 10)


 
Bismillah..Lama tak menulis, tiba-tiba terpanggil untuk menulis artikel tentang tajuk yang sensasi - Hati-Hati Dengan Lelaki Morocco. Morocco atau Maghribi. 



Baru-baru ni hari Ahad saya pergi mengaji di Central Mosque atau yang biasa saya panggil Masjid Estrecho. Ada Sister yang bagus ilmu Al-Qur'an nya yang berasal dari Syria yang boleh mendengar bacaan kami, memperbetulkannya dan mengajar tajwid sekali. 

Sister ini sebenarnya pangkat nenek saya. Masha Allah. Tapi di sini siapa pun kita panggil 'Hermana' yang bermaksud 'sister' atau 'kakak' dalam Islam. Sister in Islam atau Hermana en Islam

Malangnya beliau tidak boleh berbahasa Sepanyol. Jadi kami belajar dalam keadaan yang 'limited' jugak kerana setiap kali beliau bagi penerangan, ada penterjemah di kalangan sister juga cuma biasalah bila berlaku terjemahan, situasi 'Lost in translation' ini pasti akan berlaku. 

 
 Image by Fauzan My from Pixabay

Ilmu yang asal tidak sampai sepenuhnya. Seperti pembacaan Al-Qur'an dengan terjemahan bahasa Melayu tidak akan sama kalau kita faham Al-Qur'an dalam bahasa Arab itu sendiri. Takpelah, yang penting niat dan proses pembelajaran itu sendiri. Allah nak lihat usaha kita, kan? 

Ok..apa kena mengena dengan tajuk post pula ye?

Panjang betul intro..hehe.

Oleh kerana kami sudah salah dapat maklumat, Sister ini tidak datang pada hari Ahad sebab tiada konfirmasi berapa pelajar yang hendak datang belajar. Jadi bila tunggu punya tunggu masih tidak muncul juga. Maka kami pindah ke kelas agama di sebelah bilik kelas tajwid.

Tenaga pengajar kelas agama adalah seorang lelaki, doktor yang sudah bersara dan dia juga pangkat seperti ayah saya. Sudah tua.

Beliau adalah doktor medicine bukan doktor falsafah. Jadi kami sering juga tanya masalah kesihatan kepada beliau.

Hari ni kami cuma tanyakan apa saja permasalahan harian yang kami hadapi kepada doktor tersebut. 

Biasalah, musim panas ni musim cuti yang panjang bagi pelajar di Spain. Cuti di sini panjangnya lebih kurang dua bulan setengah. Jadi ramai yang pulang ke kampung masing-masing dan tak ramai yang menghadiri kelas agama hari ni. 

Tapi ada satu sister dalam kelas ni dia bertanyakan soalan yang barangkali saya rasa satu soalan yang semua wanita yang masih belum berkahwin akan tanya soalan ini:

Bagaimana saya tahu lelaki yang saya akan kahwini ini lelaki yang baik, yang mempraktikkan agama Islam yang benar, bertanggungjawab? Ada saja yang sebelum kahwin baik dan selepas kahwin terus tunjuk belang. 

Tiba-tiba ada seorang sister mencelah:

Saya wanita asal Sepanyol telah berkahwin dengan lelaki Morocco tapi lelaki ini tidak pernah mempraktikkan Islam dan selama berkahwin dengan saya, akhlak suami langsung tidak ada ciri-ciri seorang Muslim. 

Aduhai..kasihan saya dengar kisah beliau.

Jawapan doktor:

Jangan kita risaukan apa yang akan terjadi selepas kahwin. Kita sudah pilih lelaki yang kita fikir terbaik, sudah tahu latar belakangnya dari yang kita tanya di sebelah pihak lelaki. Kita sudah bulatkan hati dan dengan solat istikharah, kita berserah kepada Allah dengan keputusan yang kita ambil.

Apa yang lebih penting adalah diri kita. Kuatkan diri kita dengan iman dan ilmu pengetahuan. Jangan sandarkan kehidupan kita kepada seorang lelaki yang bernama suami. Ye kita taatkan dia sebagai ketua keluarga tetapi kalau diri kita tidak kuat dengan iman dan ilmu Islam, kita akan sukar menghadapi apa saja masalah rumahtangga yang bakal kita hadapi.

Jadi, kita fokus kepada diri kita. Perbaiki diri dengan ilmu dan iman. Kalau ada masalah melandai rumahtangga kita, kita sudah siap sedia menghadapinya. Kita saja yang boleh merubah perspektif dan emosi kita. 

Bila saya dengar nasihat doktor ini, dalam hati kecil berkata, "Ya, tepat sekali apa yang dikatakan". Tanpa ilmu dan iman, pasti saya tidak akan bertahan lama dalam perkahwinan. 

Iman 
- mempercayai bahawa Allah telah memberikan saya yang terbaik dalam segala pilihan saya
- terus berusaha, berdoa dengan sabar dan solat
- hidup ini ujian, keputusan sama ada kita cemerlang atau tidak, kita akan tahu di akhirat nanti
- Allah tidak akan mensia-siakan usaha hambaNya. Percaya dengan janji Allah. Janji Allah itu benar. Janji manusia ada benar, ada tidak. 

Ilmu
- mengawal emosi ketika ada salah faham. Bila sorang melenting, sorang mendengar. Jangan dua-dua sekali melenting. 
- mengawal amarah
- memaafkan, forgive and forget secepatnya. Ya memang susah tapi 'practise makes perfect'. 
- belajar ciri-ciri wanita yang Allah angkat sebagai contoh muslimah terbaik dalam Al-Qur'an - Maryam, Asiah, Aishah dan lain-lain.

Dunia rumahtangga ini, semakin lama saya selami semakin banyak ilmu yang saya pelajari. Ada hari suka, ada hari duka, ada hari bosan, ada hari mendebarkan dan macam-macam. Jangan cepat melatah dengan isu-isu yang kecil. 

Fokus pada kebaikan dan kekuatan pasangan kita. Jangan lihat pada kekurangannya. Manusia tiada yang sempurna. Yang sempurna hanya Allah Al-Hayy Al-Qayyum. Yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya).

Wassalam.
Royal jelly = agar-agar diraja? Macam pelik pulak bila sudah diterjemahkan. Baru-baru ini suami beli royal jelly dalam bentuk cecair yang diperkuatkan dengan tambahan Vitamin C dan propolis berharga 5 euro untuk 10 botol kecil yang mana setiap botol berisi 10ml.



Kenapa kami beli? Sebab kami telah diserang alergi oleh kerana pertukaran musim dari musim sejuk ke musim bunga. Bila musim bunga banyak pollen berterbangan di sana-sini. Kalau di dalam rumah rasa badan ok je.

Tapi bila keluar ke kawasan yang ramai orang, mulalah badan rasa seram sejuk, batuk, sakit tekak dan flu. Jadi kami cuba untuk mengamalkan pengambilan royal jelly. Bagi saya, ini adalah pertama kali saya cuba mengambil royal jelly sebagai makanan tambahan. Selalunya saya cuma ambil vitamin C saja. 


Bila berada di negara empat musim, bagi diri saya; badan saya seakan-akan seperti ais yang mencair apabila berlaku perubahan dari musim sejuk kepada musim yang lebih panas. Badan mula rasa lemah. Lagi-lagi bila dah masuk empat siri ni. Huhu..

Bila masuk musim bunga mulalah cari baju yang lebih nipis sebab seronok bila cuaca semakin panas. Tapi...lebih baik jangan buat begini.

Lagi-lagi di Madrid ni, janganlah cuba nak simpan baju-baju tebal sebelum sampai bulan Mei. Sebab cuaca di sini sangat tak menentu hinggalah sampai nak masuk musim panas!

Cuaca di Madrid pada bulan - hujung Mac, awal April 2019: Accuweather

Di sini ada satu peribahasa Sepanyol yang berkait dengan sebab di atas;

'Hasta el cuarenta de mayo no te quites el sayo'


'Don't leave off your coat till May 40th'.

Maksudnya, sebelum sampai 9 June, jangan simpan dulu baju-baju musim sejuk oleh kerana suhu boleh tiba-tiba saja turun!

Pengalaman saya mengambil Royal Jelly Optisana

Dari gambar di atas, nampak macam besar sangat botol ni. Tapi cuma 10ml untuk setiap botol kaca kecil ni. Rasanya seakan-akan madu tapi kerana ada vitamin C, rasa seperti sedikit 'citrusy'. Rasa macam jus oren sikit.

Digalakkan untuk mengambilnya waktu pagi bila perut kosong. Setelah minum, saya tunggu dalam 10 minit kemudian baru minum air.

Subhanallah, bila lepas minum je sakit tekak terus hilang. Macam tak percaya pun ada. Tapi sakit tekak saya bukan yang sangat serius. Cuma sebab alergi. Mungkin ada baiknya untuk teruskan makan royal jelly ni.

Apa itu Royal Jelly?

Ia adalah rembesan yang dihasilkan oleh lebah. Ia biasanya mengandungi kira-kira 60% hingga 70% air, 12% hingga 15% protein, 10% hingga 16% gula, 3% hingga 6% lemak, dan 2% hingga 3% vitamin, garam, dan asid amino. Komposisinya berbeza-beza bergantung kepada geografi dan iklim.

Royal Jelly mendapat namanya dari fakta bahawa lebah menggunakannya untuk pembangunan dan pemeliharaan ratu lebah. Sesetengah orang menggunakan royal jelly sebagai ubat. Jangan keliru antara royal jelly dengan debunga lebah (bee pollen) atau racun lebah (bee venom). : WebMD

Kebaikan Royal Jelly

  • penyakit asma
  • hay fever / allergic rhinitis (menyebabkan tanda-tanda dan gejala seperti sejuk, hidung berair, mata gatal, kesesakan, bersin dan tekanan sinus. Tetapi tidak seperti demam sejuk, demam tidak disebabkan oleh virus.)
  • penyakit hati (liver)
  • pankreatitis 
  • diabetes jenis 2
  • ulser kaki diabetik
  • masalah tidur (insomnia)
  • keletihan (kelesuan) sekunder terhadap kanser
  • sindrom pramenstruasi (PMS)
  • ketidaksuburan 
  • ulser perut 
  • penyakit buah pinggang
  • keretakan tulang
  • simptom menopaus 
  • gangguan kulit 
  • kolesterol tinggi. 
Ia juga digunakan sebagai tonik kesihatan umum, untuk memerangi kesan penuaan dan untuk meningkatkan sistem imun. Sesetengah orang menggunakan royal jelly terus ke kulit sebagai tonik atau kulit kepala untuk menggalakkan pertumbuhan rambut.  : WebMD
Rutin harian saya bila lepas suami pergi kerja adalah baca berita di Astro Awani. Pagi ni saya baca artikel tentang Janna Nick yang membayangkan bahawa kehidupannya dahulu pernah disinggahi oleh kesunyian. 

Bila saya baca artikel ni, teringat tentang kehidupan diri sendiri yang boleh saya katakan juga sunyi. Selepas lima tahun perkahwinan kami, tidak semua hari-hari diulit bahagia. Inilah kehidupan. Penuh warna warni pelangi.

Sebelum pelangi muncul, awan mendung, gerimis. Tiba-tiba matahari kenyitkan matanya, pelangi pun muncul. Bak kata orang putih:


'Every cloud has a silver lining'



bermaksud, jangan pernah merasa hampa atau putus asa sebab setiap kesusahan, pasti akan ada kesenangan mengikutinya. Kesusahan adalah seperti awan hitam pekat yang menutupi cahaya mentari.



Pasti kesukaran disertai kesenangan? PASTI.

Kerana termaktub dalam kalimah suci Allah - Surah Ash-Syarh - سورة الشرح. Janji manusia tidak ada kepastian. Janji Maha Suci tidak ada keraguan.


Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, (Ash-Syar-h 94:5)



(Sekali lagi ditegaskan): bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan. (Ash-Syar-h 94:6)

Kehidupan saya sunyi?

Kalau orang lihat dan tidak melalui kehidupan kita, nampak best je:

Kahwin dengan orang asing.
Tinggal kat Madrid.
Surirumah sepenuh masa.
Takde anak, banyak masa.
Boleh rilek seharian di rumah.
Boleh keluar shopping bila-bila mahu. Suami kerja, kita boleh berfoya-foya.

Ini semua positif bila dilihat oleh orang yang tidak memiliki. Manusia, sentiasa merasakan milik orang lebih bagus, lebih cantik, lebih segala-galanya. 'The grass is always greener on the other side'. Tapi hanya mereka yang melaluinya yang mengalami dan mengetahuinya. Bahkan orang-orang yang 'nampak' kaya, jelita, hidup senang, dalam hatinya juga sunyi dan akhirnya ramai yang membunuh diri. Di mana silapnya?

Kalau nak disenaraikan apa yang membawa kepada kesunyian, gazillion tak terkira. Tapi kenapa kita nak senaraikan yang negatif, sedangkan apa yang kita sudah sedia ada itu tidak ternilai. Rahmat untuk bernafas walau sesaat saja tidak boleh dibeli wang bergazilion juga. Kenapakah kita manusia ini sering kali tidak  bersyukur?


Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.(Hud 11:9)

Kita rasa bersyukur bila memiliki tapi bila kita tidak memilikinya kita tidak bersyukur. Kita bersyukur dengan apa yang fizikal, apa yang kita dapat, apa yang nampak elok di mata sendiri dan mata orang lain, material..lalala.

Kita susah untuk bersyukur dengan benda-benda yang sukar diukur dari kaca mata material atau fizikal.

Syukurlah, masih ada ibu bapa.
Syukurlah, masih ada anggota badan yang sempurna.
Syukurlah, masih boleh berjalan dan tidak kaku di tilam.
Syukurlah, masih boleh menggunakan pancaindera dengan sempurna.

Mari kita ambil langkah proaktif untuk merawat kesunyian.

7 Tips merawat kesunyian:


Lawan sunyi dengan membaca Al-Qur'an


Sunyi tidak sama dengan ketenangan. Hati yang sunyi tidak semestinya tenang. Hati yang tenang, pasti tidak dihinggapi kesunyian. Mari kita baca Al-Qur'an, sumber ketenangan yang penuh dengan panduan dan nasihat. Bila setiap kali baca, setiap itu juga menusuk kalbu dan buat kita merasa kerdil di hadapan Allah. Kenapa kita harus rasa sunyi bila kita ada yang Maha Mendengar dan Melihat?



Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya. (Az-Zumar 39:23)

Lawan sunyi dengan Zikrullah (Mengingati Allah)

Mari kita basahkan lidah dan hati dengan banyakkan zikir. Sikit-sikit dulu. Bangun pagi istigfar. Pakai baju Bismillah. Sudah makan Alhamdulillah. Kemudian kerapkan kuantiti dan kualiti bacaan zikir hingga rasa macam kurang kalau tak berzikir. Bila sibuk berzikir, lupa yang kita sunyi dan sendiri.




(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd 13:28)

Lawan sunyi dengan cuti sementara dari gadget dan sosial media.

Bila dah terbiasa dengan gadget, handphone, sosial media; rasa kehilangan kalau kita tak setiap hari update atau 'stalk' akaun orang lain. Tapi hakikatnya kita menghabiskan masa dengan perhubungan alam maya yang tak berfaedah.

Tak semuanya itu sia-sia. Teknologi itu berfaedah kalau tuan punya badan berdisiplin menggunakannya untuk tujuan kebaikan.

Mari kita cuba ambil satu hari dari seminggu untuk cuti dari gadget, handphone, sosial media dan sepertinya. Kita fokus baiki perhubungan dengan ibu-bapa, adik-beradik dan saudara-mara baik dekat dan jauh. Whatsapp kan ada...mesej, call, video call..semua boleh sekarang.

Saya ada kawan, setiap hari tanpa gagal dia akan telefon atau video call ibu-bapa dia. Masha Allah. Dia bukan Muslim, tapi buat saya berfikir, sejauh mana kualiti perhubungan saya dengan keluarga dan orang-orang yang saya sayangi.

Pergi solat jemaah di masjid dan tanya khabar. 

Bila ada masa pergi solat jemaah. Sekali seminggu pun jadilah. Tanya khabar mereka dan bawalah buah tangan macam gula-gula, kuih muih dan buah-buahan mengikut kemampuan kita. Sematkan hati untuk istiqomah melakukannya.

Banyakkan senyum.

Senyum pada diri sendiri dahulu, kemudian pada orang yang terdekat dengan kita. Kadangkala, saya sedar saya jarang senyum pada suami dan ahli keluarga. Yelah..sebab bila dah sentiasa depan mata, kita jadi lupa. Mereka juga memerlukan pandangan muka kita yang tidak berkerut dan menyedihkan. 

Buat orang lain ketawa dan jadi pendengar yang setia.

Bila kita sunyi kita nak orang lain dengar cerita kita kan? Pilihlah orang yang kita percayai. Jangan hamburkan perasaan hati di sosial media yang boleh buat situasi jadi lebih parah. Jadi pendengar yang setia untuk sahabat yang memerlukan bermaksud kita sedekahkan masa dan pancaindera kita untuk mereka. Tangan yang memberi lebih baik daripada tangan yang menerima.

Cari hobi 

Belajar sesuatu yang baru seperti bela binatang peliharaan, bagaimana berzumba, bagaimana bercucuk tanam di dalam apartment, bagaimana untuk blog, bagaimana untuk buat video yang bermanfaat di Youtube dan sebagainya. Bila kita fokus dengan hobi kita, susah untuk kita berfikir yang kita sunyi. Insha Allah.

Kalau saya simpulkan semua  tips di atas, ada dua perkara utama dalam tips ini:

  1. Perhubungan kita dengan Allah
  2. Perhubungan kita dengan makhluk Allah
Jaga kedua-duanya, insha Allah kesunyian itu akan pergi. Semoga bermanfaat.