Pengalaman saya kali pertama berbuka puasa di Madrid, jiran kami yang berasal dari Maghribi memberikan kami sup Harira sebagai juadah berbuka puasa. Saya memang tidak pernah makan sup seperti ini. Pertama kali saya mencubanya dan saya rasa bolehlah...hehe. Taklah terkejut sangat perut antarabangsa saya ni. :)

Terus terang ketika saya belum berkahwin saya tidak ada minat untuk ambil tahu makanan atau resepi-resepi masakan dari Maghribi. 

Tetapi apabila tiap kali Ramadhan tiba, mahu atau tidak saya memang kena tahu cara memasak sup Harira. 

Suami saya memang dibesarkan dengan masakan Maghribi yang enak kerana arwah ibu mertua saya seorang tukang masak yang terkenal di kampungnya. Tiap kali ada kenduri pasti dia yang jadi ketua memasak. Masha Allah. 

Walau bagaimanapun, saya tiada peluang untuk menimba ilmu dari beliau kerana apabila kami berkahwin beliau telah jatuh sakit kerana kencing manis. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan termasuk dalam golongan hamba-hambaNya yang beriman. Amin.

Arwah ibu mertua saya adalah dari etnik Amazigh keturunan orang asli Maghribi (biasa disebut Berber dalam bahasa Inggeris tapi suami tidak suka perkataan ini sebab Berber maknanya 'Barbaric').

Beliau berkulit gelap, kurus dan tinggi. Beliau boleh bertutur dalam bahasa Amazigh tapi anak-anak beliau dibesarkan dengan bahasa dialek Maghribi (Derija) dan bahasa Sepanyol. 

Hilanglah bahasa Amazigh dalam keturunan keluarga beliau. T_T

Baiklah, kembali kepada sup Harira. Ada pelbagai cara untuk masak sup Harira ni. Setiap wilayah di Maghribi ada resepi mereka dan setiap keluarga pun ada cara mereka yang tersendiri. 

Oleh kerana suami saya berasal dari utara Maghribi maka rasa sup Harira ini pun ada sedikit perbezaan. 

Saya pernah cuba banyak kali memasak sup Harira sebelum ini dengan pelbagai resepi yang saya rujuk dari Youtube tapi tak pernah sekalipun suami puji.

Sehinggalah beberapa hari lepas, tiba-tiba tergerak hati ingin masak sup Harira sebab musim sejuk ni makan sup panas-panas syiokkk. Lepas suami makan, dia kata sup Harira kali ini paling sedap dan lebih kurang 80% rasa dia dengan sup Harira yang asli (mengikut citarasa dia). Alhamdulillah :). Sikit-sikit lama-lama jadi bukit. 

Rahsianya...saya ikut resepi dari Youtube - Fatemahisokay. 


Resepi Sup Harira


Bahan-bahan:

500 gram daging lembu atau kambing (saya guna daging lembu dan pilih bahagian yang bertulang)

1 mangkuk kacang kuda yang telah direndam satu malam

1/2 mangkuk kacang lentil (klik sini untuk gambar) direndam dalam 30 minit

3 biji bawang Holland sederhana besar dipotong halus

2 atau 3 batang saderi di potong halus

6 biji tomato yang merah, sederhana besar, dibuang kulit dan dikisar

satu genggam daun ketumbar, dipotong halus

satu genggam daun parsley, dipotong halus

1/2 sudu teh serbuk lada hitam

1/2 sudu teh serbuk kayu manis

1 sudu besar serbuk halia 

1/2 sudu teh kunyit

1/2 sudu teh serbuk paprika manis (pimenton dulce) - optional

2 sudu besar pes tomato

2 liter air suam

3 sudu besar minyak zaitun atau minyak sayuran.

1 sudu besar tepung jagung dan sedikit air

3 sudu besar pasta fideo

1 biji telur - optional

garam dan serbuk lada hitam

Cara penyediaan:

Panaskan minyak zaitun. Goreng daging hingga sedikit coklat dan asingkan dalam satu mangkuk.

Goreng bawang hingga naik bau dan masukkan saderi. Masak hingga layu. 

Kemudian masukkan daging, kacang dal, kacang lentil, semua rempah, tomato dan air. Masak hingga mendidih kemudian masukkan daun ketumbar dan parsley. Masak dengan api sederhana hingga daging dan kacang-kacang lembut. Lebih kurang satu jam atau setengah jam dengan periuk tekanan tinggi. 

Kemudian masukkan pasta angel (fideo) masak hingga pasta lembut.

Selepas itu masukkan tepung jagung yang sudah dibancuh dengan air untuk memekatkan sup Harira. 

Akhir sekali pukul sebiji telur dan masukkan sedikit demi sedikit ke dalam sup. 

Perasakan dengan garam dan serbuk lada hitam mengikut citarasa. Tambah lagi air suam jika tidak mahu sup terlalu pekat. 

**Masa saya masukkan 1 sudu besar serbuk halia, saya fikir..betul ke ni? Kuat bau sup ni..tapi lepas 2 jam, bau halia tu hilang. Tinggal rasa sup yang lazat je. :)

Masa penyediaan: 2 ~ 3 jam. Lebih cepat dengan periuk tekanan tinggi. Oleh kerana banyak masa diperlukan untuk memasak sup Harira, biasanya saya akan masak satu periuk besar yang kami boleh makan untuk 2~3 hari. 

Suami saya kata sup Harira kena ada rasa masam-masam sikit disebabkan oleh tomato. Kalau tak masam bukan harira katanya. Sup Harira juga dimakan bersama kurma dan manisan-manisan Maghribi ketika berbuka puasa. 


Harga dan menu di Restoran Az Zahra di Masjid M30, Madrid. 

Akhir tahun 2016, saya bertemu dengan dua kumpulan pelancong dari Malaysia yang telah menikmati sup Harira ini di Restoran Al-Zahra, Masjid M30 di Madrid. Reaksi mereka, ada yang boleh makan dan ada yang tidak. Mungkin tidak biasa. 

Ada satu cerita kelakar. Saya pergi ke kedai untuk membeli daging halal dari Kedai Maghribi.

Saya kata saya nak buat sup Harira tapi tuan kedai terus ke belakang dan keluarkan satu kotak sup Harira segera. Hahaha...saya kata saya nak buat sendiri. Dia ketawa sebab dia tahu saya bukan orang Maghribi jadi dia fikir, mestilah saya nak guna yang segera saja. Mudah dan cepat.

Selamat mencuba resepi di atas!
Setelah saya berkahwin, saya ada mendapat beberapa pertanyaan di Facebook dan juga Instagram tentang pengalaman saya berkahwin dengan pasangan dari Maghribi. 

Tak kurang juga yang bertanya tentang pengurusan untuk bernikah, pendapat sama ada patut atau tidak bernikah dan juga sama ada pasangan dari Maghribi baik atau tidak dan sebagainya. 

Pada pendapat saya, pertama sekali sebelum bernikah perlulah berniat untuk mencari pasangan yang terbaik dari segi penghayatan agama bukan dari segi tingginya ilmu agama dia (kelulusan ijazah dan sebagainya). 

Jika bakal suami atau isteri mempraktikkan Islam dalam kehidupan seharian, Insha Allah tiada masalah. 

Sama ada dia dari Malaysia atau Maghribi atau dari mana-mana sekalipun, ia bukan satu ukuran keharmonian rumahtangga. 

Baru-baru ini saya mendengar ceramah Ustaz Abdullah di Pesona d'Zahra yang bertajuk 'Di Mana Kita Bertolak'.

Beliau ada mengulas  satu hadith yang masyhur tentang mencari pasangan.

"Biasanya dinikahi wanita itu kerana empat sebab iaitu kerana kecantikannnya,  kerana hartanya, kerana nasabnya (keturunan) dan kerana agamanya. Hendaklah kamu cari  kerana agama maka sejuklah tangan kamu."

Hendaklah kita bermula dengan agama. Jika kita cinta sesuatu kerana Allah dengan ikhlas kerana agama, insha Allah ia (perkahwinan) akan kekal. Boleh dengar di ceramah beliau di sini. 


Kalau berkahwin kerana hensem, badan dia 'S' line dan cantiknya dia dengan mekap; bila dah tua kerepot juga, bila di rumah mekap melayang - muka macam zombie heheh.., baju penuh dengan bau dapur lepas masak.

Sudah-sudahlah bermimpi. Let's face the reality. Tiada siapapun yang sempurna. 

Kalau berkahwin kerana harta, kalau tiba-tiba jatuh miskin dan kena makan roti saja hari-hari? Sanggupkah kita?

Perkahwinan perlukan kesabaran dan pengorbanan. Bagi saya..Rome was not built in a day. Begitu juga dengan perkahwinan. 

Mungkin kita perlu berjauhan dari keluarga dan tidak dapat melawat ibu-bapa kita sekerap seperti ketika sebelum kita berkahwin. Sabarlah...

Kalau berkahwin dengan pasangan yang berlainan negara, kita akan diduga dengan pertembungan dua budaya yang berbeza. Sebagai contoh; orang Maghribi memang makanan ruji mereka roti. Roti mereka tidak seperti di Malaysia macam Roti Gardenia yang lembut.

Kita pula di Malaysia biasanya makan nasi dan kerana perbezaan ini kita kena bersabar dan cuba untuk jadi lebih fleksibel. 

Macam suami saya tidak boleh tidak mesti hendak makan roti, jadi roti memang sentiasa wujud dalam setiap waktu makan tapi saya akan masak nasi juga untuk saya. :) Bagi saya tidak ada masalah. Sabarlah..

Yang menjadi masalah adalah bab agama. Kalau dia tidak solat itu lebih besar dan lebih patut kita risaukan. Bagi saya kalau pasangan kita menghayati agama, insha Allah dia ada akhlak yang baik, bertanggungjawab, amanah dan adil dalam pengurusan rumahtangga. 

Hati pun sejuk dan tenang-tenang saja. Alhamdulillah.

Satu lagi ketika belum berkahwin, adik saya yang pernah belajar empat tahun di Jordan ada mengatakan bahawa orang Arab ni keras ramai yang tidak jujur, suka mencuri, tidak suka gosok gigi :) dan banyak lagi pengalaman yang dia lalui ketika belajar di sana. 

Komen saya; setiap orang mempunyai latar belakang, tahap ilmu dan pemikiran yang berbeza. Setiap orang unik. Kita tidak akan dapat mengawal cara suami atau isteri kita berfikir, memberikan reaksi dan berkata-kata tetapi kita dapat kawal pemikiran dan akhlak kita. 

Saya suka 'observe' reaksi spontan suami saya. Kesimpulan dari pemerhatian saya, apabila saya melakukan lebih banyak kebaikan kepadanya, dia akan membalasnya dengan lebih banyak kebaikan. Subhanallah. 

Jika saya nak dia bertutur dengan bahasa yang lembut, saya akan bertutur dengan bahasa yang lembut terlebih dahulu. 

Jika saya nak dia bersedekah lebih banyak, saya akan tunjukkan dengan memberikan sedekah dengan lebih kerap ketika berjumpa dengan sesiapa yang memerlukan. Tidak banyak, sepuluh sen pun jadi. Tidak perlu membebel, buang tenaga saja. :)

Satu lagi, ilmu rumahtangga sangat penting. Tidak kira sama ada pasangan kita orang Malaysia atau Maghribi. Macam Ustaz Abdullah kata, orang yang soleh dan solehah menjadi tumpuan dan pilihan orang ramai sebagai pasangan hidup. Maka, mari kita lipat gandakan usaha untuk menjadi isteri yang solehah untuk suami dan suami yang soleh untuk isteri.

Semoga Allah permudahkan usaha kita. Amin.
2017 runs pretty quick and it is already 10th of January today! Subhanallah. We went to Segovia last week on my birthday, yeay! !Alhamdulillah and in this post I will explain how to go to Segovia from Madrid. 

I will write a few posts for our Segovia trip though and will keep them short and sweet as I am strapped for time to prepare for the incoming Intensive Arabic final exam (which has still many modules to complete, ack!) and also to revise Madinah Arabic Book 2 for the new semester which will start in early February, Insha Allah. 

Okay..we took Metro from our house to Moncloa Metro Station, Line 3 (yellow). If you stay in Sol, there's Line 3 going from there.


According to Google Map, it will take you about 12 minutes from Sol to Moncloa for 1.50 euro, one way.

Moncloa Metro Station has an underground shopping complex and right after exiting the metro, there is an information office. As usual my husband adviced me to polish my terrible Spanish, ack!!. :) 

Here goes...*I will survive!! lalala...*

Hola, buenos dias! (The time is about 12 noon but they still use good morning if the lunch time has not passed). 

Hola, buenos dias!

Como ir a Segovia?

El autobus se llama La Sepulvedana y la taquilla esta en nivel -2 al lado de dunkin donuts.

She spoke pretty fast! Maybe she recognized my confused face hahah...so she wrote down 'La Sepulvedana' on a paper for me. 

Gracias. Hasta luego.


This is the bus!

After that, off we went to the basement second floor and I saw the Dunkin Donuts shop right next to the ticket office of La Sepulvedana.

The bus schedule is shown on a screen and I could see that there is almost a bus every hour going to Segovia. You can see the detail bus schedule on their website here (in English). 

The earliest bus for us was at 12.15 pm. It was Tuesday but there were so many tourists going to Segovia! Could we get the ticket? Hmm...

Plus..so many Korean tourists too. 정말 반갑다...

Right in front of us were two Korean girls buying tickets in English and the officer was explaining to them with a mix of English and Spanish. Hehe..Yes, I found that many Spanish understand English when spoken to them but they just would not want to respond to me in English. Please..Por favor! 

So better be ready with some survival Spanish phrase!


So we got our return tickets (ida y vuelta) for 14,24 euros per person for the 12.15pm bus. You must keep the ticket safe as you will need them for the return bus from Segovia to Madrid. 

There is no seat (plaza) allocation and you are free to choose any available seat in the bus. That means we have to hurry!!

We went down another level to go to the bus platform number 9 to wait for the bus but there was already a long queue. Oh no! 

I had bought donuts and orange juice for the journey but the driver told us to throw the juice away. Well we slurped the whole thing in record time but we suffered a lot during the journey as we need the 'servicios'!

Luckily the journey was only an hour. No traffic jam whatsoever but the return journey from Segovia to Madrid took us an hour and 40 minutes as we took the 5.15pm bus from Segovia. We met the traffic jam during the last 30 minutes going into Madrid. 

La Sepulvedana seats have no ample space in between them just for your information. It is just okay for us but we offset it with the magnificent view of the snowy mountain top during the journey. Win-win. :) 

My husband had been to Segovia some ten years back in his late twenties and he also was looking forward on how the latest Segovia looks like. 

I was excited, of course. Anyway, Spain's historical sites are just magnificently beautiful. 


We arrived at Segovia an hour later and the first picture I took from inside the bus was this small gate of Segovia. 

The bus driver dropped us off at the main road and from there we walked towards Aqueduct of Segovia. It was not hard to find it as almost all the people were tourists and heading towards the same direction.

We just followed them.

Okay, remember the bus return ticket that we bought earlier? You need to exchange that with a return ticket. 

Where?

Go to the other side of the road where La Sepulvedana bus parked and go inside the building to exchange for another ticket like the picture below. The officer will allocate the time and which bus you should take. 


Show the ticket to the bus driver and he will direct you to the right bus. 

Enjoy your time in Segovia. :)

Adios! *Back to study mode.. 공부 공부 아자 아자!*