Bismillah

Ini adalah kali pertama saya melawat Sevilla dan ditemani oleh teman rapat dari Malaysia yang datang melawat selama seminggu ke Madrid, Sevilla dan Cordoba. Untuk teman saya, saya telah merancang cuti2 Sevilla 2H1M untuk dia sebab kami tak cukup masa. Dia cuma datang seminggu saja, dari 7-15 Oktober 2017.

Kalau ikutkan hati, 3H2M di Sevilla lebih baik bagi saya sebab tak terburu2 dan Sevilla lebih besar dari Cordoba dan lebih banyak tempat untuk dilawati.

Alhamdulillah, kami datang menggunakan perkhidmatan kenderaan awam sepenuhnya sepanjang seminggu teman saya bercuti2 ke Sepanyol dan semoga dapat membantu sedikit sebanyak sesiapa yang ingin menggunakan cara yang sama.

Kami bertolak dari rumah saya ke Stesen tren Puerta de Atocha untuk menaiki tren ke Stesen Sevilla-Santa Justa. Di Sevilla, ada tiga stesen tren yang tersenarai di laman web Renfe. Saya turun di Santa Justa sebab hostel kami berdekatan dengan stesen ini. 

Tren dari Stesen Puerta de Atocha bergerak jam 6.20 pagi! Huhu..Pukul 5.30 pagi kami dah terpacak tunggu di stesen berdekatan rumah saya. Tren Renfe Cercanias paling awal gerak pukul 5.29 pagi kalau tak silap tapi sebab rumah saya ke Puerta de Atocha cuma jarak satu stesen jadi saya ambil tren pada waktu yang lain.

Ada satu benda yang saya rasa sedikit hairan di Madrid ni. Bila kami nak bayar tiket dari stesen tren Renfe Cercanias, pintu gate automatik untuk membuat bayaran terbuka luas, tiada penghadang. Semua orang keluar masuk selamba je. Jadi saya buat kesimpulan sendiri...ah mungkin sebelum pukul 6 pagi adalah percuma sebab takde pegawai yang bertugas.

Kami syukur sajalah..:) Dah jimat kos disitu. Alhamdulillah. Baik hati betul kerajaan Sepanyol ni tapi bila fikir hmmm rugi jugak kerajaan kalau camni. Kalau naik Metro pula, tiket tidak diperiksa pada destinasi terakhir sebab tiada pintu gate automatik. :O Jadi siapa bayar untuk jarak satu stesen boleh guna untuk jarak paling maksima. Tapi hati2 kalau ada konduktor tren yang cek tiket. Kalau kena cekup, bayar dendalah jawapnye!



Gambar atas: Stesen Renfe Cercanias Villaverde Bajo lebih kurang pukul 5.45 pagi

Gambar bawah-kiri: Stesen Puerta de Atocha, Tingkat 1, check-in tiket dan scan beg (macam imigration) tapi cuma cek tiket, tak cek passport

Gambar bawah-kanan: Tren kami, jenis AV-city kalau tak silap. Renfe ada banyak jenis tren. Yang ini takde restoran dalam tren


Kenapa saya beli tiket tren Madrid-Sevilla jam 6.20 pagi? Sebab itu yang paling murah dalam 41 euro seorang untuk perjalanan lebih kurang 3 jam dan stesen tren Puerta de Atocha dekat dengan rumah saya.

Pada mulanya saya ingat nak naik bas ekspres, tapi jarak perjalanan 6 jam 30 minit dan harga untuk seorang 24,65 euro (bas Socibus Normal) atau 32,15 euro (bas Socibus PLUS). Stesen bas ekspress pun tak dekat dengan rumah, jadi saya fikir naik tren sajalah. Masa pulang dari Cordoba ke Madrid pula, kami naik bas ekspress. Saja je, nak cuba dua2 jenis kenderaan.


Gambar atas: Tiket tren Renfe yang dibeli melalui laman web perlu di print. Kalau cuma ada dalam telefon, mereka tak terima sebagai bukti pembelian tiket.

Gambar bawah-kiri: Stesen Renfe Sevilla-Santa Justa 

Gambar bawah-kanan: Stesen Renfe Sevilla-Santa Justa bahagian pembelian tiket, menunggu dan ada beberapa kedai dan restoran

Nasihat saya, kalau nak beli tiket tren lebih baik beli awal sebab harga tiket lebih murah. Macam stail beli tiket kapal terbang lah, kalau dah dekat dengan tarikh berlepas, tiket lebih mahal. Untuk bas ekspress tidak begitu. Harga tiket sama saja kalau beli awal atau beli lambat. 

Untuk tiket tren, boleh beli di sini: Renfe

Untuk tiket bas dari Madrid ke Sevilla boleh beli di sini: Socibus

Bersambung ke post seterusnya Sevilla 2H1M - Bahagian 2.
Suami saya suka minum Laban/Laben/L'ben dan saya pula jenis perut antarabangsa yang tidak memilih makanan, asal halal boleh je cuba, jadi saya pun terpengaruh juga la. Untuk kesihatan katanya. Boleh baca kebaikan laban atau 'buttermilk' di sini.



Minuman Laban ini saya pernah cuba minum pertama kali sekitar Masjid M30, seperti minuman yogurt, berwarna putih seperti susu dan masam.

Pada mulanya saya tak boleh terima tahap kemasamannya sebab pada saya terlalu masam, rasa macam asid pun ada. Tapi alah bisa tegal biasa. Mana taknya, setiap malam sebelum tidur suami saya minum satu cawan. Saya tak sanggup, bila ada rasa nak minum je baru saya minum. 

Nama minuman ini ada banyak variasi. Ada panggil laban/l'ben/leben. Kalau ditulis dalam huruf bahasa Arab adalah لبن‎‎. Oleh kerana saya tidak pernah pergi ke mana2 negara Arab lagi, jadi saya tak dapat nak bezakan rasa laban di negara2 Arab yang lain.

Tapi mengikut pencarian saya di Google, Laban ni memang banyak diminum di negara2 Arab. Boleh baca di laman2 web ini, ini dan ini. Ia dipanggil 'buttermilk' dalam bahasa Inggeris dan kalau dari versi Inggeris, cara pembuatannya berbeza dari sebelah Arab.

Kawan saya dari Turki pernah tunjuk cara peram susu 4 liter, panaskan hingga rasa suam2 kuku, alihkan dari stove, kemudian masukkan yogurt putih satu pek 150ml, kacau rata dan peram satu malam dalam 8 jam. Waktu sarapan dah siap untuk dimakan. 

Boleh tengok video ni.


Kadang2 kami makan campur dengan couscous yang sudah di masak sebagai minuman atau ketika makan couscous bersama lauk daging atau ayam, mesti ada satu gelas laban di sebelah. 

Boleh tengok video ni.


Ketika bulan puasa, laban adalah satu minuman yang wajib ada atas meja ketika waktu berbuka (iftar). Almaklum, ketika berpuasa kurangnya pergerakan perut jadi tidak banyak hasil dari sistem perkumuhan. Jadi laban ini membantu untuk melancarkan pada pendapat saya.

Di Madrid, saya pernah pergi satu restoran 'vegan' bersama teman saya dari Korea dan suaminya orang Amerika yang mengamalkan cara pemakanan 'vegan'. Ketika di restoran tu, saya berpeluang mencuba satu lagi jenis minuman yang diperam iaitu kefir. 

Selepas mencuba kefir...bukan kafir ye..:) saya suka lagi kefir berbanding rasa laban. Pengalaman saya minum kefir, boleh baca disini. Rasanya kurang masam dan 'smooth' hehe. Susah pulak nak terangkan dalam bahasa Malaysia. Kefir ada dijual di Mercadona, 500 ml dalam 2 euro tak silap tapi laban lebih murah kerana memang senang nak jumpa di mana2 kedai runcit Maghribi di sekitar rumah saya. 

Kenapa saya nak cerita pasal laban hari ini? Sebab saya cuba cari tarikh luput laban yang kami beli baru2 ini. Suami saya kalau beli, dia beli 2-3 bungkus sehari untuk stok beberapa hari dan saya pula lupa nak pastikan tarikh luput pada bungkusan. 

Minda saya masih berfikir dalam bahasa Inggeris ketika membaca tulisan dalam bahasa Sepanyol. Jadi pada bungkusan laban ni ada label ditulis 29 ago. 

Saya fikir dalam bahasa Inggeris, jadi saya ingatkan '29 days ago'. Hahah..mungkin laban ini dihasilkan 29 hari yang lepas. Hmm, pelik pula. Jadi saya tanya suami.

¿Que es 29 (ventinueve) ago? (Apa dia 29 ago ni?)

¿Como? (Apa?)

Se escribe aqui 29 ago. (Kat sini (Saya tunjuk la bungkusan laban pada dia) ditulis 29 ago. )

Es 29 agosto. (29 Ogos)

Hehehe...lepas tu saya ketawa dan terus ketawa. Aduhai Zarina..baru saya tahu tanda 29 Ago itu lah tarikh luput laban ni. 

Hasta la proxima.:)
Alhamdulillah, terima kasih pada adik pelajar dari Malaysia ni yang sudi ajak pergi jalan2 melawat Parque Del Oeste Rose Garden Madrid. Musim panas yang mencabar ni kalau ikutkan perasaan memang nak duduk rumah je. :)

Parque - Park - Taman

Del - de el - of the 

Oeste - West - Barat

Sikit je la ye..nanti banyak2 tak larat nak hapai..hihi. 

Kenapa nama dia Taman Barat sebab kedudukan dia adalah di sebelah barat laut bandar Madrid. Antara utara dan barat. Boleh tengok peta di bawah. 


Sebenarnya kalau jalan kaki dari Plaza de España ni dekat je dalam 15 minittapi adik ni nak jumpa dekat stesen Principe Pio, ok jugak sebab tak pernah berhenti lagi dekat stesen ni. Dari stesen Metro atau Cercanias Principe Pio cuma tujuh minit.

Dekat Principe Pio pun ada pusat membeli belah yang dipanggil 'centro comercial' dalam bahasa Sepanyol. Sebutan..tsentro komertsial. 'ts' tu bunyi macam huruf ث.


Cantik stesen ni, teringat dekat stesen KL Sentral kat Malaysia. Stesen ni ada Metro dan Cercanias. Saya naik Cercanias macam gambar di bawah ni sebab stesen Cercanias dekat dengan rumah saya.



Tapi kenapa tak ramai orang ye kat stesen ni? (Gambar atas). Sebab sekarang musim panas. Sekolah dan universiti cuti musim panas tiga bulan! 

Contohnya, kelas bahasa Sepanyol saya 22 Jun sudah mula cuti dan 18 September baru mula balik. Boleh? Jadi ibu bapa kat sini pun ambil peluang untuk pergi bercuti. Madrid jadi lengang kecuali kawasan pelancong sebab orang2 dari luar Sepanyol pun nak datang tengok Madrid.

Musim panas di Madrid..hmm..sebab saya orang Malaysia jadi tak berapa gemar nak jalan bila panas2 ni. Panas di Madrid tak sama macam di Malaysia. Sekurang2nya di Malaysia panas lembap dan boleh tahan lagi. Kat sini panas kering, kulit saya pijar macam baru lepas redam tangan dalam air lada kering rasa dia. Subhanallah. Jenis kulit sensitif dan manja hehe. :)


Ok, dari Stesen Principe Pio, keluar dari pintu Paseo del Rey. Bawah papan tanda tu tong sampah yang di 'vandalized'. Sini banyak macam ni, pintu2 kedai, tong sampah, keretapi pun habis kena graffiti. Ada yang cantik, ada yang menyakitkan mata.

Bila keluar dari stesen, adik tu dah tunggu lebih 20 minit di luar. Dia kata masa tunggu saya, tak ramai orang dekat situ dan tiba2 ada orang mabuk / orang tengah 'high' mintak duit kat dia kata nak beli tiket metro. Hmm...

Saya pernah kena tegur dengan orang macam ni. Cikgu saya nasihat kalau ada orang macam ni, tanya dia nak tiket pergi mana? Kita belikan untuk dia. Pasti lepas tu dia akan menyumpah kat kita sebab dia nak duit beli benda2 yang mengkhayalkan..dadah dan sebagainya bukannya dia nak beli tiket. Tipu je tu. Hati2 ye.


Dari stesen Principe Pio kami jalan kaki sikit naik tangga - jangan ikut aksi ini kalau tidak sihat..keke..letihhhhh (gambar atas) sebab kami nak piknik kejap. Adik ni buat pisang goreng dari pisang tanduk dan saya pula buat Tortilla Sepanyol (gambar di bawah). Bukan Tortilla Mexico ye..lain dari yang biasa kita bayangkan.


Kami makan sambil ditemani pekerja Medio Ambiente memotong rumput dan beberapa ekor anjing yang comel bersama tuan2 mereka. Anjing lalu lalang depan kitorang tapi dia tak pulak berhenti mintak makanan. Alhamdulillah. Kalau tak mesti kitorang cabut lari..hehe. Taman yang kami piknik ni bersebelahan dengan Templo de Debod.


Lepas gendang gendut tali kecapi, kenyang perut suka hati,Alhamdulillah, kami pun turun cari pintu masuk ke Parque Del Oeste Rose Garden. Turun tangga tak mengah.

Tiada bayaran untuk melawat Parque Del Oeste Rose Garden ni. Percuma. Cumanya kami dah terlepas waktu musim bunga ros mekar semekar2nya iaitu masa pesta bunga ros 19 Mei yang sudah. Apa yang tinggal adalah saki baki bunga. T_T



Seperti kebanyakan taman2 di Madrid, ada waktu untuk masuk dan untuk Parque Del Oeste Rose Garden adalah dari pukul 10 pagi hingga 9 malam dan kebanyakan taman ada pagar jadi jangan sampai terkunci dalam taman ye.

Untuk maklumat lanjut boleh lihat laman ini: http://www.concursorosasmadrid.com/

Alamat Taman: Rose Garden of Parque del Oeste, Calle Rosaleda, 2, 28008 Madrid

Sampai sini saja. Hasta luego!
Alhamdulillah, saya tengah bersedia untuk peperiksaan akhir semester Kursus Intensif Bahasa Arab ARB301. Hari berbaki hanya sembilan hari sebelum peperiksaan. Hari-hari dipenuhi dengan ulangkaji dan pembacaan yang tidak berkesudahan. Semoga Allah permudahkan urusan mencari ilmu ini. Ameen.

Antara cara saya mengurangkan stress adalah di blog ini yang lebih sekadar sebagai hobi mengisi masa lapang. Mari bersihkan blog yang semakin banyak sarang labah-labah ini. :) 

Sebenarnya post ini sudah ditulis pada bulan April tapi masih belum sempat tekan butang 'publish'. 

Pada awal bulan April tahun ini, seorang kakak 'senior' saya ketika belajar di MMU (Multimedia University) telah datang menziarahi kami di Madrid. Saya tak jumpa kakak ini dah lama sangat, lebih kurang 15 tahun!

Masha Allah, saya tidak tahu yang dia adalah bekas pelajar Phd di Universiti Oxford, United Kingdom. Ketika saya melawat universiti tersebut pada tahun 2014, beliau telah tamat belajar pada tahun 2013.

Cantiknya perancangan Allah.

Tahun ini, beliau ada 'conference' di Barcelona dan walau belok tang mana pun, kalau sudah takdir Allah bertemu jua. Walaupun sudah lama tidak berjumpa dan bermacam-macam perubahan yang sudah dilalui, tapi saya rasa seolah-olah baru semalam saya meninggalkan zaman universiti dan begitu juga, bila bertemu dengan kakak ini, kemesraan itu rasa seperti ketika itu juga.

Pada mulanya dia ingin menyewa bilik 'single' di rumah saya, tapi saya menolak kerana katanya dia bertiga. Bilik itu cuma ada satu katil 'single' dan paling muat pun dua orang yang mana seorang lagi memang kena tidur atas lantai. Kalau lebih dari dua orang memang dah macam tin sardin. :) 

Bukan apa, saya takut mereka tak selesa. Rumah saya di tingkat 4 dan tiada lif. Orang Malaysia yang tak biasa, boleh semput napas mak timah..hehe.

Rumah saya juga tiada penghawa dingin pada musim panas. Hanya kipas. Musim panas di Madrid boleh cecah 40 darjah tapi kami boleh tahan. Alhamdulillah. 

Rumah saya juga sangat sejuk kalau musim sejuk. Antara sebabnya kualiti binaan dia tak berapa baik untuk menahan cuaca yang sejuk. 

Ada sekali, saya bagitahu suami yang saya malu nak ajak kawan-kawan tinggal rumah saya sebab takut mereka tak selesa. Suami saya kata - kalau mereka berkawan dengan saya kerana Allah, mereka akan bersyukur berkawan dengan saya bukan berkawan dengan saya kerana harta. 

Tepat sekali. Kawan sejati adalah kawan untuk akhirat.

Seperti biasa, kalau ada orang datang ziarah rumah, suami sayalah yang paling teruja. Dia yang akan kemas rumah dan masak. Saya..cuma jadi pembantu. Boleh? Boleh je..:)

Kali ni suami saya masak Tajine ayam bersama zaitun hijau, badam dan hirisan jeruk limau. Masha Allah, setiap kali suami masak saya sentiasa rasa hairan, dia pakai campak-campak je bahan-bahan tapi sedap pulak!!

Saya pernah juga masak Tajine ni, tapi sampai hari ini masih tidak dapat mencapai KPI suami..hehe. 

Saya pula masak sup Harira untuk mereka. Suami saya kata sup Harira kali ni saya dah 'master'. Rasa dia dah serasi bila suami saya 'try test'. Alhamdulillah. Rasa macam masuk program Master Chef pun ada bila tunggu suami bagi komen..ketaq2 lutut akak.:)


Untuk sarapan kami beli roti Rghaif yang hampir sama dengan roti canai. Biasanya kami makan bersama minyak zaitun dan madu. Saya juga buatkan kopi dengan menggunakan 'cafetera' seperti sarapan biasa kami sehari-hari. 

Kakak 'senior' saya ni merancang untuk pergi ke Maghribi pada mulanya tapi disaat-saat akhir perancangan tu terpaksa dibatalkan kerana mereka cuma melawat Sepanyol lebih kurang satu minggu. Takut tak cukup masa. 

Saya beritahu mereka, kalau nak sewa kereta lebih baik dari Malaga. Harga sewa di sana lebih murah berbanding Madrid kerana banyak pelancong hendak ke Andalusia (lebih banyak sejarah peninggalan Islam). Jadi mereka terbang dari Malaysia - Abu Dhabi - Rom - Malaga. Fuh..saya pernah naik perjalanan ini tapi tiba di Madrid..lebih kurang 21~23 jam perjalanan. 

Tiket pergi balik 'code share' Etihad dan Alitalia cuma RM2,000. Murah kan? Tapi tu la..dua kali transit, letih! Saya pernah rasa dua kali transit ni, lepas tu tak mahu cuba lagi..hihi.

Saya secara peribadi, tidak pernah memandu di Sepanyol. Jadi saya tak dapat nak bagi pendapat tentang ini tapi saya akan beritahu pengalaman kakak 'senior' saya ini di sini.

Beliau menyewa bilik atau rumah yang ada kelengkapan memasak dari AirBnb oleh kerana sukar untuk cari makanan halal dan lebih baik masak. Barang mentah di Sepanyol murah seperti beras, minyak, sayur, ayam. Makanan laut mahal sikit..tapi masih ok harga dia. 

Harga sewa bilik atau rumah kalau bukan musim yang 'peak' dekat AirBnb pun tak berapa mahal. Kalau di Spain dari November sampai March tak 'peak' sangat tapi musim panas memang ramai pelancong, sebab budak-budak sekolah cuti panjang..nak dekat tiga bulan. 


Di Madrid, ada had memandu di kawasan bandar. Ini adalah untuk mengurangkan pencemaran udara di kawasan tengah bandard dan Madrid keseluruhannya. Kenderaan yang dibenarkan pada waktu larangan ini adalah untuk mereka yang tinggal di kawasan tengah bandar di kawasan tersebut dan kenderaan yang khas sahaja.

Kakak 'senior' saya tak tahu pasal ini. Saya pula tidak memandu di sini pun tak dapat nak nasihat kat dia. Tetapi yang paling tidak puas hati adalah pemilik rumah yang disewa dari AirBnb tidak bagi amaran ni awal2 Bila dia pandu masuk kawasan yang dilarang ini, GPS tak bagi amaran dan dah lepas papan tanda ni, baru dia Google maksudnya.

Had memandu ini dipanggil A.P.R.: Áreas Prioridad Residencial - Boleh baca terma dan syarat dia di sini (bahasa Inggeris) dan dalam bahasa Sepanyol di sini. Kalau memandu ketika masa yang di larang di kawasan ini boleh disaman sebanyak 90 euro. 

Nasihat saya, kalau nak melawat Madrid lebih baik guna pengangkutan awam dan letakkan kenderaan di kawasan luar Madrid, macam di kawasan rumah saya, Villaverde Bajo. Boleh letak kenderaan di sini, percuma tapi siapa cepat dia dapat lah. Lepas tu naik Renfe (Cercanias) ke Sol, cuma dua stesen saja. :)

Baiklah, mari kita cerita pasal kisah jalan-jalan di Sol ye?

Oleh kerana kakak 'senior' saya ini bawa anak kecil dalam umur 3~4 tahun, maka itinerari perjalanan perlu disesuaikan. Mereka pun tidaklah memasang angan-angan yang tinggi untuk melawat ke semua tempat yang sohor di Madrid. Cukuplah sekadar melihat beberapa kawasan saja.

Kami memulakan perjalanan pada pukul 11 pagi. Saya cadangkan mereka membeli tiket 10-perjalanan yang berharga 10 euro. Tiket ini boleh dikongsi bersama. Maksudnya bila saya letak tiket diatas pengimbas tiket, orang yang seterusnya boleh guna tiket yang sama sehingga bilangan perjalanan selesai.

Kalau beli satu tiket perjalanan berharga 1.80 euro x 6 perjalanan = 10.80 euro. Dengan tiket 10-perjalanan ini, kami dapat jimat 4-perjalanan dan bakinya dihadiahkan untuk saya. Jazahallahu khair.


Apabila sampai di Sol, kami ambil beberapa gambar dan terus ke San Gines untuk cuba coklat churros. Anak kakak 'senior' saya suka sangat! Sebenarnya saya suka lagi coklat di Valor, tapi untuk churros saya lebih suka San Gines. Bagi saya coklat di San Gines tak berapa umpphh..hehe. Masing-masing punya selera. Tapi dari segi suasana fefeeling gitu, lebih baik San Gines sebab bangunannya lebih bersejarah. 


Kemudian kami ke Plaza Mayor dan ketika hendak melintas jalan kami disambut oleh deretan bunga-bunga yang sedang mengembang! Subhanallah. Ini bukan bunga sakura tapi masih cantik seperti sakura. Puas juga kami ber'posing'.


Di Plaza Mayor hanya sekejap saja, untuk ambil pelan bandar Madrid sebagai kenangan. Hihi..Kemudian kami melalui Pasar San Miguel tetapi terlalu ramai orang kerana waktu makan tengahari, kami hanya ambil gambar dari luar. 


Untuk tempat seterusnya kami berjalan melalui Jalan Mayor hingga ke Royal Palace (Palacio Real). Di sini kami nampak terlalu ramai orang yang beratur untuk masuk ke istana ini. Di sini pun kami hanya ambil gambar saja. 

Kami berjalan semula ke tengah Sol dan kembali ke rumah dalam jam 2 petang. Mereka merancang untuk singgah ke masjid di Estrecho untuk solat Jumaat tetapi...jeng..jeng..jeng..

Ketika turun dari Stesen Villaverde Bajo, kami disapa oleh seorang wanita Maghribi. Kami berbicara sepanjang perjalanan hingga tiba-tiba dia menjemput kami untuk minum petang bersama dia dan suami di rumahnya. 

Ok..masa tu saya lihat jam, hmmm kalau saya terima jemputan nanti tak sempat nak pegi masjid. Tapi wanita tu puas memujuk dan puas juga saya menolak. Tapi...akhirnya terpaksa juga menerima jemputannya kerana rumah dia selang satu jalan saja dari rumah saya. 

Subhanallah. Ini adalah hadiah dari Allah untuk mereka. Kakak 'senior' saya ni memang berniat sangat-sangat nak pegi Maghribi tapi tak dapat, tetapi Allah bagi mereka perasaan seolah-olah berada di Maghribi.


Hiasan dalaman rumah wanita tersebut dan hidangan minum petang, teh pudina Maghribi yang dijamu untuk kami semuanya adalah satu pengalaman yang sangat berharga. Saling tak tumpah seperti di Maghribi, bila suami saya lihat gambar yang saya ambil. 

Alhamdulillah. 

Berakhir disini pertemuan kami dan hingga berjumpa lagi di masa dan tempat yang diizinkan Allah suatu hari nanti. Insha Allah. 
Untuk post kali ini saya nak cerita tentang ucapan salam atau saludos dalam bahasa Sepanyol yang orang Sepanyol selalu ucap di antara mereka sama ada kenal atau tidak kenal atau rapat atau sebaliknya atau dalam suasana rasmi atau tidak.

Kami di Madrid tinggal di 'piso' atau boleh kata seperti rumah 'flat' kalau di Malaysia tetapi di sini 'piso' adalah lebih besar saiznya dari 'apartamento' yang saya sangkakan adalah 'apartment' seperti di Malaysia. Pelik kan?

'Piso' kami ada tiga bilik dan satu bilik air, separa lengkap di tingkat empat tanpa kemudahan lif sebanyak 400 euro sebulan. Setiap hari turun naik panjat tangga ganti 'workout'. Kira okay la harga dia..sebab kami tinggal berdua saja dan cuma dua stesen je dari Sol.

Setiap kali kalau saya turun ke bawah untuk beli barang dapur, kadang2 ada terserempak jiran tetangga. Ada orang Sepanyol, orang Arab, orang Cina, orang Amerika Latin dan macam2 lagi.

Mereka pasti akan ucap salam macam di bawah ni:


  1. Hola, Buenos dias - Hello/Hi, Selamat Pagi

  2. Hola, Buenas - Hello/Hi, Selamat tengahari / petang

  3. Hola, Que tal? - Hello/Hi, Apa khabar?

  4. Hola hija, Que tal? - Hello/Hi anak perempuan, Apa khabar?

Ini antara ucapan yang mereka selalu ucapkan kalau terserempak dengan saya.


Waktu bila nak ucap salam ni?


Biasanya kalau waktu pagi sebelum jam 2 petang, saya akan ucap Hola, Buenos dias.

Untuk ucapan Hola, Buenas sebenarnya adalah Hola, Buenas tardes tetapi selama saya di sini, kebanyakan mereka hanya ucap Hola, Buenas kecuali dalam keadaan rasmi macam di pejabat atau di pejabat pos dan sebagainya.

Kalau saya pergi ke kedai yang saya selalu pergi, saya cuma ucap Hola, Buenos dias sebelum jam 2 petang, Hola, Buenas selepas jam 2 petang atau Hola, Que tal?

Kalau kedai tu macam hari2 saya pergi atau kerap saya pergi, saya akan ucapkan Hola, Que tal? atau Hola, Buenos dias, Que tal? Semua sekali dalam satu nafas..hehe..eh tak lah sampai macam gitu sekali :)

Sebab saya dah banyak kali jumpa dengan mereka dan biasanya, lepas ucap Hola, Que tal? mesti dia akan tanya macam2 soalan lagi seolah2 macam ahli keluarga. Sembang cik Kiah bermula.

Ucapan Hola hija, Que tal? ini pula adalah bila saya terserempak dengan orang-orang tua macam atuk atau nenek ke, mesti diorang akan ucap kat saya macam ni.

Pertama kali saya dengar ni rasa terharu teramat sangat. Iya lah..sapa lah kita di bumi asing ni. Bila ada orang sebut macam tu..oh anak perempuan ku, apa khabar hari ni? Kalau siapa tak rasa terharu tu hmmm..tak tahulah...hehehe..

Sebenarnya bila nak terjemahkan Hola hija, Que tal? rasa pelik sangat sebab lepas terjemah 'feel' yang sama tu tak dapat dirasai.

Sebagai contoh, bila suami panggil saya 'mi cielo' - bila dengar dan faham dalam konteks bahasa Sepanyol, rasa 'cair' juga..tapi bila terjemah jadi 'langitku'...hmmm...rasa tak pelik?


Kenapa ucap selamat pagi sebelum jam 2 petang?


Sebenarnya ini hanyalah waktu anggaran. Sebab ucapan selamat pagi hanyalah diucap sebelum waktu makan tengahari dan selamat tengahari pula adalah selepas makan tengahari.

Di Sepanyol, waktu makan tengahari dan malam pada pendapat saya sangat tak sesuai dengan waktu makan saya. Di sini waktu makan bermula lambat dari kebiasaannya.

Makan tengahari biasanya mula jam 2 petang (tetapi sejak kebelakangan ini banyak restoran yang mula awal macam jam satu tapi lebih awal dari itu sangat kurang.

Kita boleh je masuk kedai jam 12 ke tapi biasanya memang kita sorang2 je lah dalam tu..orang lain semua makan lagi lewat..hihi.

Tapi makan malam tidak begitu, sekurang2nya bermula jam 9 malam. Bayangkan lah keadaan isi perut saya, macam ribut taufan dah bunyi dia..bukan cengkerik lagi..hehe.



Lagi satu, kalau makan di luar restoran macam kat gambar atas ni biasanya bil keseluruhan lebih mahal sedikit dari makan di dalam restoran. Contoh di atas adalah Plaza Mayor, makan di tempat duduk yang bawah payung tu.


Bila pula ucap selamat malam?


Selama saya di sini, saya tak pernah sekali pun dengar ucapan ini kecuali di dalam drama Sepanyol ketika mereka nak tidur ataupun dah habis semua aktiviti waktu malam dan mereka nak pulang ke rumah.



Jangan terperanjat ye, stesen metro di sini tutup jam 2 pagi..:O Metro ye bukan Cercanias. Cercanias tutup pukul 12 malam. Stesen Villaverde Alto ada Cercanias (logo belah kiri) dan ada Metro (logo belah kanan).


Sergi orang Barcelona dan dia ajar macam mana nak ucap salam kat orang Sepanyol.

Hasta luego!
Alhamdulillah, as of now I am in the middle of semester 2 ARB301 - Madina Book 3, session 2 of Intensive Arabic Program with Islamic Online University founded by Sheikh Bilal Philips. 

Is this going to be a review on ARB301 - Madina Book 3? Nope..but this post deals with how I managed to deal with the challenges of learning ARB301 - Madina Book 3.

Another year Insha Allah, of four sessions with session 1 covering the balance of Madina Book 3 syllabus and the remaining three sessions will focus on Al-Ajroomiyah which honestly, I am very much curious to study.

Why? Because..

Al-Ājrūmīya (Arabic: الْآجُرُّومِيَّةِ) in full Al-Muqaddimah al-Ajurrumiyyah fi Mabadi’ Ilm al-Arabiyyah is a 13th-century book of Arabic grammar (نحو عربي naḥw ʿarabī). Written in verse for easy memorization, it formed the foundation of a beginner's education in Classical Arabic learning in Arab societies of the time and was one of the first books to be memorized after the Qur'an along with the Alfiya. It was written by the Moroccan Berber Abu 'Abd Allah Sidi Muhammad ibn Da'ud as-Sanhaji (aka "Ibn Ajarrum") (d. 1324) - Wikipedia

My late mother-in-law was a Moroccan Berber, hence I felt a tinge of pride to be connected to this book even though I know that this is totally unrelated. Heheh..

I am not going to lie. Learning Arabic is not easy. Period. The more I study, the more theoretical it becomes and I know that I am very very weak at memorising theories and those verbs...oh those verbs.

The more I study this program, the more I feel that I am going to fail big time and I feel very much overwhelmed just to keep up with the pace of the syllabus! 

However, many times when I went through a slump, I was pulled back with burning desire and excitement to discover what is the next gem that I could experience.

On the other hand, what helps a lot is that there is somewhat a scientific formulas, approach and logic to learning Arabic. It is definitely interesting to encounter this when indicated by the teachers. 

The best thing is, whenever I read Al-Qur'an and bump into the words or the grammar that I have learned in the past made me smile from ear to ear as if I just met my best friend! This is worth a mountain of gold, definitely. 

Subhanallah. It is amazing to be able to learn Arabic, to be able to study and receive words of wisdom from those who have put the efforts before you do. They are my senpai (Japanese) or my sunbae (Korean), whichever you may call them. May Allah preserve them. Ameen.

At times I did question myself the reason for putting myself on extreme stress. Time and again I thought that I was a little crazy to start this journey and you can imagine the abundance of information overflowing out from my little brain.


This is me when there is too much information to handle. :)

Recently, I was confused on the difference between اسم الفاعل and الفاعل. So I shot a question to my teacher and the answer just blown me away and this reminds me the reason why I took up Arabic in the first place. Masha Allah. Read till the end...

"Wa alaykum assalaam wa rahmatullahi wa barakaatuh, I am fine al-hamdulilah.

Thank you for your kind words and thank you for asking me! Regarding your question, yes there is a difference between اسم الفاعل and الفاعل.

اسم الفاعل is a noun formatted in the pattern فاعل such as كاتب ،خالق ، سارق derived from the verbs كَتَبَ ، خَلَق ، سَرَقَ to denote the one who does the action. So when we discuss اسم الفاعل we mean the formation or the pattern of the noun regardless the job in the sentence الوظيفة الإعرابية

Because اسم الفاعل could have different jobs . It could be مفعول به  قتلت الشرطة السارق

So السارق in its formation is اسم فاعل however its place in the sentence is مفعول به

On the other hand the فاعل as a job in the sentence could be noun, pronoun and even اسم مفعول Such as :
يدعو المظلوم على الظالم

المظلوم
اسم مفعول وإعرابه في الجملة فاعل مرفوع

I hope the point became clear and this is better than any mark you missed because you gained knowledge that benefits you in understanding the Quran during all life insha Allah."

That sentence...you gained knowledge that benefits you in understanding the Quran during all life.. made me realize that this knowledge is really worth to strive for.

It is not about keeping your grades, it is not about scoring high marks, it is definitely not about being the best student with the highest score BUT it is about gaining the knowledge that will help us to understand the Book of Allah and benefit from it during all life..in this world and the hereafter.

May Allah made it easy for me. Ameen.
Eid Mubarak!! We have completed another Ramadan in our life. Alhamdulillah and may Allah accept (our good deeds) from us and you.



During the recent Ramadan, I have signed up for a course named as Visionaire Ramadan by the infamous Sheikh Muhammad Alshareef. Actually, I have followed his amazing videos regarding du'a like from two years ago.

However, due to my construed perspective that this would be just another same 'ol, same 'ol course I put off from signing on. But this Ramadan is different. I was determined to enrol and put myself to a challenge. So I did. Alhamdulillah.

I would not want to elaborate much about Visionaire Ramadan lest I would sound like bragging but I really would love to just to show how much the course has changed my perspective on making du'a, on the One who answers du'a and on myself, as a person. Subhanallah.

Check out the video below to make sense more out of my ramblings. :) 


After taking this course, I had this amazing feeling of not wanting to let a single second of Ramadan goes by without making any du'a.

Lately, while I was cooking, washing the dishes or whenever, wherever, without me realizing it, I made du'a to Allah even for simple things. As if I am speaking to Him because I know, La hau la wala quwwata illa billah. I need His help.

This is how great Visionaire Ramadan has affected me and definitely this is a blessing from Allah.

One thing that I would really love to share is that, I have an Indonesian friend who married a Pakistani and her husband has another children from another marriage. She told me that she has problem with one of the children.

The said child is very timid and lack initiative to chip in doing the house chores. The thing is that the child is an adult, she is 19 years old! This brings great remorse to her as she doesn't want to be seen as a bossy step-mother.

When she told me this, it was after I had completed the Visionaire Ramadan course. So I told her to make a lot of du'a and also tell her family especially to the child to do the same. I, myself too made a du'a for her in one of my sujood.

Lo and behold, yesterday; 1st day of Syawal, I visited her and she told me that the said child has changed!! She is no longer timid and she helps a lot in the house. Everyone is so surprised and her husband has smiled and joked a lot with his children too.

The power of du'a and believing in Allah that He answers all du'a in His infinite wisdom and He knows:
1-which du'a is best for us and He answers immediately
2-which du'a is best for us later and He postpones it
3-which du'a which we think is good for us but to Allah, He knows that it is not good for us, hence He gives us something better.

Subhanallah.

As Imam Shafiee said, "If you knew how Allah deals with your affairs for you, your heart would break out of love for Him".

Alhamdulillah, hari ini sudah masuk Ramadhan hari ke 20. Berbaki 10 hari terakhir, hari yang kita nanti-nantikan iaitu malam Lailatul Qadar; malam yang lebih baik dari 1,000 bulan berada dalam salah satu malam yang 10 ini.

Mari sama-sama kita berlumba-lumba memperbanyakkan amal soleh, mengharapkan Allah menerima amal ibadah kita, mendapatkan keampunanNya dan keredhaanNya.


A’isyah Radhiallahu ‘anha, ”Wahai Rasulullah, apa pendapatmu jika aku mengetahui suatu malam adalah lailatul qadar. Apa yang mesti aku ucapkan saat itu?” maka Beliau menjawab, ”Katakanlah: ‘Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni’ (Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku).” (HR. Tirmidzi, Shahih).

Bagaimana Ramadhan di Madrid tahun ini? Seperti tahun lepas waktu puasa memasuki musim panas dan lebih kurang kami berpuasa 17 jam. Seawal pukul 4.40 pagi dan berakhir pukul 9.46 malam.

Tahun sudah, 'heatwave' di Sepanyol bermula pada bulan Julai tetapi dugaan bulan Ramadhan yang juga bermaksud panas terik melanda kami seawal bulan Jun dan seiring dengan 10 hari terakhir di bulan Ramadhan. Subhanallah.

Di Sepanyol, apabila musim panas bermula, orang Sepanyol biasanya mereka minum sejenis sup sejuk yang dikenali sebagai gazpacho. Apabila hari terlalu panas memang boleh buat hilang selera untuk makan. Jadi gazpacho yang banyak vitamin ini memang sesuai sangat sangat..

Gazpacho, bahan asasnya adalah tomato ditambah dengan beberapa jenis sayur yang akan saya tuliskan resepinya dibawah. Tomato yang masak ranum sangat penting untuk memastikan kualiti rasanya. 

Pertama kali saya cuba gazpacho (jenama Don Simon) adalah pada tahun 2013 ketika melawat Cordoba. Pada pendapat saya, gazpacho ini tak semua orang suka rasa dia. 'Acquired taste' orang putih kata.

Semalam, saya ada kelas bahasa Sepanyol di Embajadores. Berbaki kelas tiga lagi sebelum cuti panjang musim panas bermula dan musim persekolahan akan bermula di hujung bulan September.

Kami belajar tatabahasa baru iaitu 'Conditional tense' dan guru kami suruh setiap pelajar mereka satu ayat untuk memastikan yang kami faham tatabahasa ini.

Ayat pilihan saya; "A Lola, ¿Podrias enseñarme cómo hacer gazpacho?" - Kepada Lola (nama guru saya), Boleh ajar saya bagaimana cara buat gazpacho?


Terus guru saya teruja untuk mengajar saya cara untuk membuat gazpacho. Gazpacho ini popular di kawasan Andalusia iaitu selatan Sepanyol dan ibu guru saya berasal dari Huelva (gambar di atas). Saya telah bertanya resepi ini dari sumber yang tepat..Yeay!

Guru saya kata dia minum gazpacho setiap hari pada musim panas dan setiap hari dia perlukan 2 kilo tomato untuk membuat gazpacho bagi keluarganya! Banyak tu! Sebab tu lah saya nampak di sini tiap kali musim panas memang banyak tomato dijual dengan murah. 2 kilo dalam 1.50 euro saja (mengikut kualiti).

Baiklah, sebab dah lama tak berblog dan saya telah bercerita tanpa henti..hehe. Lo siento. Mari kita lihat resepi gazpacho.

Resepi Gazpacho

Hasil 1 liter; untuk kami cuma dapat untuk 2 orang minum. Kami suka gazpacho!


Bahan-Bahan

1/2 kilo tomato masak ranum, pilih yang paling merah (ini sangat penting!)

100 ml minyak zaitun extra virgin

1/2 timun sederhana panjang

1/2 lada itali hijau (boleh ganti dengan 1/2 lada benggala hijau)

1 ulas bawang putih 

1/2 biji bawang besar Holland (boleh guna bawang besar merah)

1 sudu kecil garam halus (boleh kurangkan ikut suka)

4 sudu besar cuka epal atau cuka biasa

1 keping roti yang direndam dengan air ( di sini guna roti baguette dalam 3 inci panjang atau boleh ganti dengan roti keras bukan roti gardenia lembut)

Cara-cara

Kisar semua bahan kecuali minyak zaitun sehingga halus dalam dua minit. Kemudian masukkan minyak zaitun sedikit demi sedikit dan kisar sehingga habis.

Sejukkan dalam peti ais (bukan bahagian sejuk beku). Jangan campur kiub ais ye. Biarkan dia sejuk secara normal dalam 2 jam.


Masa nak minum, kalau tekstur gazpacho terlalu pekat masukkan satu atau dua kiub ais sebelum minum.

Selamat mencuba! ¡Que aproveche! 
Alhamdulillah. Still having a break from study which will start a new semester soon. It is time now to continue where I have left off about Segovia from the last post. If you want to know how to go to Segovia, please read this post. 

After getting down from Sepulvedana bus, we followed the majority of the tourists inside the bus towards the main square where the tourist information centre of Segovia is located. 


It is not that far from the main road. We walked about ten minutes and stopped along to take some shots of the beautiful buildings around Segovia such as the ones above. 


First thing first! A trip to Segovia is not complete without visiting the huge Roman aqueduct. We were dwarfed by the grand aqueduct towering over us! Look at the size against the hobbits below. Masha Allah. Time for a few selfies here and there. :)

Below is the Segovia tourist information centre. We walked in to ask for the local map ='plano' and there is a public toilet inside the building where we have to pay 50 cents. As it is hard to find a public toilet unless you eat in a bar or restaurant, then this service is precious.


Initially I thought that Segovia would be much colder since it was further north than Madrid is (about 93km northwest of Madrid). So I put an extra piece of cardigan because I prefer to be warm than cold when walking around Segovia but when we arrived here it was not so. 


Towards the left, there is a wide staircase up to the aqueduct where we can grab a few shots of the gorgeous aqueduct while people-watching too. Hehe..


This is the local bus in Segovia but we prefer walking as the city centre is not that big compared to Toledo which we visited during the summer of 2016. Furthermore, the weather was not that cold. I especially need the exercise. Winter made my face puffy..haha. Excuses..


As we walked along the route according to the Segovia local map towards Plaza Mayor, we arrived at this grand Catedral.


Along the road of Marques del Arco we found many shops selling souvenirs and we couldn't resist. As per our custom, getting a magnet fridge is a must for every place we visit. The magnet comes in various sizes and I bought a medium size for 2.50 euros while my husband bought a ceramic plate for the olives for 3 euros. It is quite unique.


After getting some souvenirs, we walked towards Plaza de la Reina Victoria Eugenia (picture above). Our goal was to visit the infamous Segovia Alcázar. It looks like Disney Castle.

The Alcázar of Segovia (literally, "Segovia Fortress") is a castle, located in the old city of Segovia, Spain. Rising out on a rocky crag above the confluence of two rivers near the Guadarrama mountains, it is one of the most distinctive castle-palaces in Spain by virtue of its shape – like the bow of a ship. The Alcázar was originally built as a fortress but has served as a royal palace, a state prison, a Royal Artillery College and a military academy since then. It is currently used as a museum and a military archives building. -Wikipedia.


The winter view of Segovia in January 2017 with the Catedral as the tallest building in the picture above.


This is the Alcázar of Segovia. The castle is gorgeous from the outside. Not that big but cozy. The entrance fee is 8 euros per pax.


The above pictures are taken from inside the Alcázar of Segovia. Breathtaking view of the city can be seen from here. Subhanallah. 


Another challenge awaiting us. We went this far so I thought that we should climb the 152 stairs up the Torre de Juan II. However...I was exhausted halfway!! Luckily, there is a rest area as if they know some would lose their breath plus shaky knee caps. Hehe..This activity is strictly for those who are not claustrophobic. The space of the staircase up to the tower is narrow.


After visiting the Alcázar of Segovia we walked along Socorro road where Casa del Sol is located and we saw the walls as in the picture above. The sun definitely highlighted this wall more against the blue sky. 

We went further to do some shopping and I found my first 'monopod' here for 5 euros and finally could grab our first 'monopod' shot in Segovia. :)

The total time we spent in Segovia was roughly four hours. We reached Segovia at 1.15pm and went home at 5.15pm. You can view our bus journey here.

Till then. Wassalam. 


Source: Common Wiki.

Alhamdulillah. Masih ada udara untuk bernafas. Masih ada hidung dan paru-paru untuk bernafas. Jika hendak dikira nikmat dari Allah sesungguhnya manusia tidak dapat menghitungnya. Manusia sering kufur nikmat Allah. نعوذ بالله من ذلك (Kami berlindung dengan Allah daripada perkara (perkara buruk) tersebut (daripada menimpa kami).)

Saya suka dengar ceramah Ustaz Pahrol Mohd Juoi dari Radio IKIM. Antara ceramah yang saya gemar ialah ini: Hitung Kesyukuranmu Bukan Kesukaranmu.


Apa kena mengena dengan tajuk 'Kisah Jari Telunjuk' pulak kan? Atas tu muqoddimah je..hehe. 

Begini ceritanya. Tahun lepas saya ada mengikuti kelas bacaan Al-Qur'an di Islamic Center Madrid yang biasa kami hanya sebut Masjid M30 kerana ia bersebelahan dengan lebuhraya M30. :)


Masjid M30

Niat saya sebenarnya untuk belajar bahasa Arab komunikasi pada mulanya tetapi disamping itu ingin juga menguatkan lagi tajwid bacaan Al-Qur'an.

Bila saya masuk kelas tersebut, kelas komunikasi bahasa Arab tiada di situ sebab kebanyakan mereka berbangsa Arab dan mereka semestinya sudah tahu bahasa Arab. 

Bila saya ditanya, "Cuba sebut huruf alif ba ta.." Saya pun sebut. Kemudian guru kelas itu beritahu saya, "Eh..kamu dah boleh baca. Kamu tahu baca Al-Qur'an tak?" Saja jawab, "Ya, saya boleh baca Al Qur'an. Alhamdulillah."

Kemudian guru suruh saya baca Surah Al-Ikhlas dan sebagainya. Dia terperanjat. "Bacaan kamu sangat baik. Masha Allah. Mereka semua di sini sama ada tidak tahu baca Al-Qur'an atau pun mahu belajar tajwid."

Subhanallah. Saya yang terperanjat. 

Orang Malaysia tidak tahu baca Al-Qur'an munkin bukan sesuatu yang luar biasa tetapi bila saya lihat mereka yang muda-muda dalam umur belasan tahun hingga ke 60, 70-an tidak boleh baca Al-Qur'an walaupun berbangsa Arab, tiba-tiba buat saya sebak. 

Walaubagaimanapun, Subhanallah. Allah gerakkan hati mereka untuk mendekati Al-Qur'an. Itu lebih baik. Alhamdulillah.

Kemudian guru suruh saya menghafaz Al-Qur'an kerana katanya bacaan saya bagus. Alhamdulillah. Dia suruh saya hafaz Juz Amma kerana bagus supaya saya boleh tukar-tukar surah untuk dibaca ketika solat kerana ia tidak berapa panjang. 

Tidak lama kemudian, saya masih tidak berputus asa untuk mencari kelas bahasa Arab komunikasi. Minggu lepas saya singgah solat Asar di Masjid Estrecho (gambar di bawah) dan terjumpa kawan kepada anak kawan suami saya. Namanya Iman. 



Iman datang untuk belajar membaca Al-Qur'an di tingkat 3 di dalam masjid. Saya bertemu dengan guru kelas tersebut yang berasal dari Syria. Mungkin ada silap paham dalam perbualan kami, guru tersebut ingat saya ingin belajar tajwid.

Beliau suruh saya datang ke masjid sama ada hari Jumaat atau Ahad. Ada kelas mengaji dari pukul 4 petang hingga 8 malam. Saya kata saya akan datang hari Ahad Insha Allah.

Terus...saya turun ke tingkat dua untuk menunaikan Solat Asar kerana azan berkumandang. Sebaik sebelum solat, saya terpandang seorang makcik, dia memandang ke belakang dari saf hadapan. Kemudian dia melihat ke arah saya lantas tersenyum. Saya pun membalas senyumannya. 

Oleh kerana ruang saf di sebelah makcik itu kosong maka saya pun duduk sebelah dia. Saya hanya ucapkan salam dan dia membalasnya. Usai solat saya pandang ke kanan. Ada seorang kakak, saya sangkakan dia bangsa Maghribi kerana orang Maghribi ada yang kulit cerah, sawo matang dan juga gelap. 

Tak terlintas yang dia dari rantau Asia. Kemudian makcik sebelah saya terus tanya saya, "De dónde eres?" Maksudnya kamu dari mana? (lebih kepada kamu dari negara mana?).

Saya pun jawab saya dari Malaysia. Bila dia terus kata dia dari Indonesia..terus kami bercakap dalam bahasa rumpun kami. Hehehe. Seronoknya!! Subhanallah. 

Tiba-tiba kakak di sebelah saya tu kata dia pun dari Indonesia dan dia lihat jari telunjuk saya tidak bergerak-gerak seperti orang Maghribi ketika tasyahud, tentu saya orang dari Asia tenggara. Hehe..

Saya jumpa empat kakak Indonesia di sini. Kesemuanya rajin belajar mengaji di sini. Subhanallah.

Muqodimah kedua lagi panjang..:)

Baiklah, isu jari telunjuk ini mengimbau kenangan saya ketika mula-mula berkahwin dulu. 

Suatu hari kami singgah solat di Pavillion, Kuala Lumpur ketika kami berada di Malaysia. Selepas solat zohor suami kata ada insiden kelakar dalam surau lelaki. 

Apa tu?

Dia kata, ketika hendak solat dia ada menjemput beberapa orang lelaki Melayu di dalam surau tu untuk solat berjemaah. Tiba-tiba salah seorang dari mereka bertanya, "Adakah awak fahaman Syiah?" Suami saya senyum dan kata tidak. Kemudian dia ditanya lagi.."Kenapa awak goyang-goyangkan jari telunjuk ketika baca tahiyat?"

Inilah dia "Kisah Jari Telunjuk".

Ini juga yang membuatkan saya berusaha mencari jawapan kenapa ada mazhab yang hanya mengangkat jari telunjuk sekejap tanpa menggoyangkannya dan kenapa ada mazhab yang menggoyangkannya. 

Ini juga yang membuatkan saya mencari-cari buku solat yang sudah berumur lebih 30 tahun dari sekolah agama saya ketika saya darjah tiga sekolah rendah. Subhanallah masih utuh dan dapat saya bawa ke Madrid.

Ini juga yang membuatkan saya mencari sumber untuk mendalami asas pengajian Islam. Buat masa ini saya dapat mencari jawapan "Kisah Jari Telunjuk" ini dari pengajian Diploma Asas Pengajian Islam dari Islamic Online University. Alhamdulillah.

Diploma ini diberikan secara percuma oleh IOU. Sesiapa saja boleh mempelajarinya sama ada orang Islam atau bukan Islam. Dengan syarat kena sentiasa aktif di dalam akaun itu dalam 90 hari. Kalau tiada aktiviti dalam masa 90 hari, akaun kita akan ditamatkan. Terpaksalah mendaftar sekali lagi dan bermula semula. 

Boleh mendaftar Diploma Asas Pengajian Islam oleh IOU di sini

كن عالما أو متعلما أو مستمعا أو محبا ولا تكن خامسا فتهلك -رواه البيهقى
"Jadilah kamu orang pandai, pelajar, pendengar, atau pencinta. Dan janganlah kamu menjadi orang kelima sebab kamu akan binasa." (HR. Al-Baihaqi).

Golongan yang kelima yaitu pembenci, yakni benci ilmu, benci orang pandai, dan benci kepada penuntut ilmu. Kalau kita membenci ilmu pengetahuan maka kita akan binasa sebab tidak tahu apa-apa..(di petik dari Hakikat dan Manfaat Menuntut Ilmu - Penjelasan hadith di sini).

Wallahualam.


Alhamdulillah. I have just completed Intensive Arabic Program (IAP) Semester 1 with Islamic Online University on 30th of January recently. 

IAP is divided in 4 semesters for a 2-year program. You may check the curriculum here. Semester 2 will start in a week time and the modules will be using Madina Arabic Book 2 as reference. I started the first semester from 1st of September 2016 and will be completing this program by 2018 bi iznillah. 

I have to keep repeating my intention of completing this program so that my desire won't be like a match stick. Sudden impulse and then dies easily. May Allah help me to be istiqomah in this journey. Amin.

Recently, prior to taking the final exam, I have received an email from a reader who would like to know my opinion on IAP. Here is the email.

Good evening,

I see you attended the Islamic Online University for Arabic study. Did you like it? I am considering taking this program. I want to learn Modern Standard Arabic (MSA) and then later, Egyptian Arabic to understand Arabic culture and then the Quran.

Sincerely,

DM

The email is pretty simple but I just could not answer it in a simple manner. 

As the person asking has a unique approach on learning Arabic from his perspective, I also have a goal on why I decided to learn Arabic.

I learn Arabic to ease my understanding of Al Quran by taking Modern Standard Arabic (MSA) and I would hope someday to teach this language to others too. Bi iznillah. 

Married to a Moroccan is definitely a huge plus as long as I don't ask my husband to explain the grammar rules. He is born with the language but not with the grammar. :) I need an Arabic language teacher to tell me that, hence taking IAP. 

My husband is a walking dictionary. If I don't understand the meaning of a word or how a word is used in certain context then he could explain that. Masha Allah. 

Learning MSA is definitely the way to go first in learning Arabic, in my opinion and I wholeheartedly agree with what was said by Mr. James M. Price. in his book - All the Arabic You Never Learned the First Time Around.

He said in a portion of the book dedicated to 'How to be a good Arabic student'

"My personal advice to those who do wish to learn Arabic well is for them to actively pursue learning a dialect. Here are some points, based on my own experience, which I feel are important to keep in mind if you wish to study colloquial.

The Four Noble Truths About Studying Colloquial Arabic

1. Do not study colloquial Arabic until you have a foundation in MSA.

2. Once you begin to learn a dialect continue to study your MSA. Never, ever, abandon your study of MSA.

3. Do not study a dialect before studying MSA.

4. Egyptian (Cairene) colloquial is probably the most widely understood Arabic dialect in the Arab world. That consideration aside, it is irrelevant which dialect you study. So pick a dialect that for some reason or other interests you."

His advices aside; while learning MSA I totally get the idea why he said that we should learn MSA first.

I am surrounded by many Moroccans and other Arab residents where I live and I could not avoid but to listen to their conversation in their dialect everyday. Although I could not understand them but when I got home I asked my husband which words I remembered from their speech. Surprisingly, some words I did learn them from my study and I could connect the dots easily since I learned MSA first.

For example; the word كيف in كيف حلك؟. It is pronounced as 'kaifa' in my study of MSA but the Moroccans around me said 'kif' colloquially. See? They are the same but just a bit twisted here and there. It is kinda interesting. :)

Mr Price also said, "If you ever want to be good at this language you will have to do more than take one course a semester at a university. But first of all, if you are right now taking a course at a university, make sure that you do the work for that course. Come to class prepared and be ready to contribute to the class that day."

Yes. This is true. Although IAP is a program where you need to study online which is different from the conventional study approach where you have a teacher in front of you to ask immediately if you have queries and students around you to discuss your worries and what not

but it is an excellent tool for us to study MSA wherever we are without geography restriction. You just need time, good internet connection, a computer, discipline and some money for the fee and expenses. 

The student definitely has to strive more and not just depend on the notes and modules provided by the university. Always ask the teachers and clear up your misunderstanding by emailing them.

My advice is to get the basic grammar right the first time! If you don't master them first thing first you will have a lot of confusion as you carry forward with the study. In the end, you will easily give up.

My approach is to study a module each day but only answer the modules quizzes after studying at least four or five modules. Never rush to answer the quiz after you complete a module. 

Write and write and write. I rewrote the whole thing on paper although I could simply print the text module and the notes out. This way, I could memorize the vocabularies easily. 

Never leave a day without studying Arabic. Set aside at least two hours. The earlier modules normally are easier. I spent two hours or so on each module but it gets tougher towards the end and on some days I spent almost six hours a day for a module. Watching the modules videos, writing, understanding, doing the exercise and memorizing the vocabularies. 

I am a homemaker and I could afford to spend that much time to study IAP however if you have a day job, you may need to schedule your priorities carefully.



IAP is an intensive course and honestly at some point I felt overloaded by the intensity of the information and burnt out too. 

Tough..but there is no other way around to go about it as Mr. Price said,

"No matter how good your teacher is (and there are some very good teachers of Arabic in this country), your teacher cannot learn for you. The things you will learn the best are the things you will teach yourself, either through reading your text books, or by exposure to the language in a natural context such as a newspaper, book, or a radio or television program.

You are the one responsible for your learning of the language, so teach yourself something every day. It is not easy, at times it will be discouraging, but you are more than capable of doing it if you want to. So you must do something in addition to any class that you may be taking, and you should do that something, at least a little bit, every day."

By the way, I am not in a rush to use my knowledge of Arabic to communicate yet. I still have a long way to go. My husband could understand when I use MSA with him but it is pretty awkward for him to use MSA to reply. He would use his Moroccan dialect and they are worlds apart. Wish me luck!

Lastly, I always always aim for 100% for all the modules quizzes, mid semester test and final exams however, if I could not get it..my goal is to be on the 90's range. Bi iznillah. 

For Muslims, I definitely encourage you to do your prayer on time. If you hear the adzan, get up and do not delay your prayer. Subhanallah. In my own experience, whenever I do this; studying and understanding the modules became easier. 

Last but not the least, hear out Chief Editor of Oxford Arabic Dictionary; Tressy Arts's comment on learning Arabic language,

"Fair enough, it’s complex, but it’s all logical, and regular. I, for one, had much less trouble learning these Arabic verbs than the Latin and French ones, simply because there is such an elegant method to them."

Touché! Subhanallah.